DESIGN AND ORGANIZATION IN TEACHING THE STEAM TOPIC OF "HAZARD WARNING LIGHTS IN WINDING ROADS AND STEEP PASSES" TO DEVELOP THE REPRESENTATIVE COMPETENCY IN NATURAL SCIENCE

Authors

  • Nguyen Thi Kim Anh Faculty of Education, Quy Nhon University, Quy Nhon city, Vietnam
  • Vo Van Duyen Em Faculty of Education, Quy Nhon University, Quy Nhon city, Vietnam
  • Nguyen Quy Bao Graduate Student, Faculty of Education, Ho Chi Minh City University of Education, Ho Chi Minh city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0039

Keywords:

STEAM teaching, studied representative competency, Natural Science, hazard warning lights

Abstract

Representative competency is one of the three component competencies of natural science competencies that need to be focused on developing learners in the process of teaching Natural Science in lower secondary schools. This article aims to design and organize the teaching of STEAM topics in Natural Sciences to develop learners' competencies, especially representative competency. The current status and pedagogical experiment of the research are based on the cross-sectional survey research method and the experimental research method of pre-test and post-test impact on random groups. The implementation of teaching in practice has demonstrated the positive development of learners in terms of knowledge and skills and has shown the feasibility of the STEAM topic for developing representative competency of students to meet the requirements of educational innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] GM Rayner & Papakonstantinou, (2015). Employer perspectives of the current and future value of STEM graduate skills and attributes: An Australian study. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 6(1), 110-115.

[2] Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

[3] Bộ GD-ĐT (2023). V/v hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục Tiểu học.

[4] HJ Park, S Byun, J Sim, HS Han, YS Baek, (2016). Teachers’ perceptions and practices of STEAM education in South Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(7), 1739-1753.

[5] LV Shukshina et al, (2021). STEM and STEAM education in Russian Education: Conceptual framework, 17(10). https://doi.org/10.29333/ejmste/11184.

[6] AA Chistyakov et al, (2023). Exploring the characteristics and effectiveness of project-based learning for science and STEAM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(5), 2256.

[7] LHP Hiền and LTT Hiền, (2024). Quy trình tổ chức dạy học STEM nhằm phát triển năng lực khoa học tự nhiên cho học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 23(9-Số Đặc biệt), 28-34.

[8] ĐV Sơn, NT Linh, and PT Bình, (2024). Tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong dạy học mạch nội dung “Chất có ở xung quanh ta” (Khoa học Tự nhiên 6) nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(2), 20-26.

[9] LMT Khoa and TQ Vinh, (2023). Tổ chức dạy học chủ đề “Sắc màu thực vật” (Khoa học Tự nhiên 8) theo hướng giáo dục STEAM. Tạp chí Giáo dục, 23(8-Số đặc biệt), 168-174.

[10] ĐTH Minh and NTT Hà, (2022). Dạy học chủ đề steam “Thiết kế mũ sinh nhật” trong dạy học Toán 8. Tạp chí Giáo dục, 22(11), 38-42.

[11] NT Thanh, HT Phương, and TT Ninh, (2014). Phát triển năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh thông qua việc vận dụng lí thuyết kiến tạo vào dạy học Hoá học 10. Tạp chí Giáo dục, 342, 53-59.

[12] TT Toàn, (2018). Một số biện pháp phát triển kĩ năng vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh trong dạy học sinh học trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 440, 44-48.

[13] LT Oai and PTT Hội, (2019). Sử dụng bài tập để rèn luyện kĩ năng vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học cho học sinh trong dạy học sinh học trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 452, 57-60.

[14] VVD Em, NTK Anh, & NQ Bao, (2023). Integrating the 5E instructional model and STEM to develop representation competency in the topic of “substances and their transformations” for the 8th-grade natural science students HNUE Journal of Science, 68(4), 191-202.

[15] B Meier and NV Cường, 2014. Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Sư phạm.

[16] HT Tuyết, (2023). Giáo dục STEM, STEAM và STREAM từ góc nhìn thế giới và Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 68-73.

[17] Bộ GD-ĐT, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

[18] Bộ GD-ĐT, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn khoa học tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

[19] DA Sousa & T Pilecki, 2013. From STEM to STEAM: Using brain-compatible strategies to integrate the arts. Corwin Press.

[20] PD Linh, (2021). Vai trò của nghệ thuật trong phương pháp giáo dục STEAM. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 11(3), 38-46.

Published

2024-04-25

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Thi Kim Anh, N., Van Duyen Em, V. and Quy Bao, N. (2024) “DESIGN AND ORGANIZATION IN TEACHING THE STEAM TOPIC OF ‘HAZARD WARNING LIGHTS IN WINDING ROADS AND STEEP PASSES’ TO DEVELOP THE REPRESENTATIVE COMPETENCY IN NATURAL SCIENCE”, Journal of Science Educational Science, 69(2), pp. 227–237. doi:10.18173/2354-1075.2024-0039.

Similar Articles

11-20 of 43

You may also start an advanced similarity search for this article.