TEACHING THE TOPIC “ACID-BASE-pH-OXIDES-SALTS” IN GRADE 8 NATURAL SCIENCE USING THE 5E MODEL TO DEVELOP STUDENTS' SCIENTIFIC INQUIRY COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0023Keywords:
5E model, nature inquiry competencecy, natural scienceAbstract
This paper studies the application of the 5E model in teaching the topic “Acid, Base, pH, Oxide, Salt” in Natural Science subject for grade 8, with the aim of developing students’ Scientific Inquiry Competence. The study analyzed the relationship between the 5E model and the manifestations of Scientific Inquiry Competence, pointed out the requirements to be achieved in the topic “Acid, Base, pH, Oxide, Salt” suitable for teaching according to the 5E model, and described in detail the learning activities in each phase of this model, especially the discovery phase. In this phase, learning activities are suggested at different levels to suit the students. Two illustrative lesson plans on the topic “Acid, Base, pH, Oxide, Salt” were designed and pedagogical experiments were conducted with two classes at two secondary schools in Bac Ninh and Hai Duong, Vietnam. The results of the assessment of students' Scientific Inquiry Competence and learning outcomes after the experiment confirmed the feasibility and effectiveness of the proposed measures in the study.
Downloads
References
[1] Smith J, (2020). Developing Competency-Based Education. Journal of Educational Leadership, 67(4), 233-245. Retrieved from SAGE Journals.
[2] Best JW & Kahn JV, (1998). Research in Education. Retrieved December 20, 2017 from http://ww2.odu.edu/~jritz/attachments/reined.pdf.
[3] Schwartz RS, Lederman JS & Enderle PJ, (2023). Scientifc inquiry literacy: The missing link on the continuum from science literacy to scientifc literacy. In Lederman NG, Zeidler DL & Lederman JS (Eds.), Handbook of research on science education (p. 749-782). Routledge.
[4] Arnold JC, Boone WJ, Kremer K & Mayer J, (2018). Assessment of competencies in scientific inquiry through the application of Rasch measurement techniques. Education Sciences, 8(4),184. https://doi.org/10.3390/educsci8040184.
[5] CC Giác, LD Bình & NTD Hằng, (2019). Xây dựng khung năng lực khoa học tự nhiên của học sinh Trung học cơ sở theo cách đánh giá của PISA. Tạp chí Giáo dục, 1(463), 25-29.
[6] NT Hoà, (2019). Phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh THCS thông qua phương pháp bàn tay nặn bột trong dạy học Hoá học. Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(9), 198-207.
[7] LT Hưng & NTP Vy, (2020). Đề xuất khung đánh giá năng lực khoa học tự nhiên cho HS lớp 6 trong môn Khoa học Tự nhiên theo Chương trình Giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Giáo dục, (483), 44-49.
[8] QM Hoà, (2021). Vận dụng mô hình dạy học 5E tổ chức dạy học mạch nội dung âm thanh phát triển năng lực khoa học tự nhiên cho học sinh THCS. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 8(18), 1509-1523.
[9] BNP Châu, ĐT Oanh & ĐTQ Mai, (2021), Vận dụng mô hình 5E trong dạy học môn Khoa học Tự nhiên nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh. Hội thảo dạy học Hoá học và Khoa học Tự nhiên phát triển năng lực học sinh, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
[10] NT Loan, (2020). Vận dụng chu trình kiến tạo 5E vào dạy học một số chủ đề Toán cho sinh viên khối Trường Cao đẳng Kinh tế - Kỹ thuật. Luận án Tiến sĩ Trường Đại học Sư phạm Thái Nguyên, Thái Nguyên.
[11] Atkin JM & Karplus R, 1962. Exploration or invention? The Science Teacher, 29(5), 45-51.
[12] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục & Đào tạo, Hà Nội.
[13] Baur A, Schiffl I & Baumgartner-Hirscher NH, (2022). Differentiation in inquiry-based learning: A differentiation tool with a focus on experimentation, Elsevier.
[14] PT Bình, NB Ngân & VT Tình, 2021. Sử dụng thí nghiệm trong dạy học môn Hóa học ở trường Trung học phổ thông: thực trạng và một số biện pháp cho phần Cơ sở Hóa học chung và Hóa học Phi kim. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 158-170. Doi: 10.18173/2354-1075.2021-0197.