APPLYING INTERACTIVE SIMULATION EXPERIMENT (PhET) TO ACHIEVE THE COMPETENCE COMPONENT OF INQUIRING NATURE FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Nguyen Thi Hao Physics Department, Ho Chi Minh City University of Education, Ho Chi Minh city, Vietnam https://orcid.org/0009-0008-5318-4049
  • Le Phan Diem Phuc Chemistry Department, Ho Chi Minh City University of Education, Ho Chi Minh city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0125

Keywords:

interactive simulation experiments, PhET, natural scientific competence, the competence component of inquiring nature

Abstract

The article examines the use of interactive simulation experiments (PhET) in teaching Natural Science. By providing an overview of the characteristics of PhET and analyzing relevant studies, the article evaluates the response of using PhET to foster the natural scientific competence of junior high school students. The study proposes a teaching process incorporating PhET, supporting traditional real experiments, within the topic Electric in Natural Science 8. The findings indicate that PhET makes a positive and significant contribution to supporting real experiments in fostering the natural inquiry skills of junior high school students, as evidenced by the results of pedagogical experiments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Lane DM & Peres SC, (2006). Interactive simulations in the teaching of statistics: promise and pitfalls. Proceedings of the Seventh International Conference on Teaching Statistics, 7, 1-6.

[2] So HY, Chen PP & Chan TTN, (2019). Simulation in medical education. Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh, 49(1), 52-57.

[3] NQ Linh, TH Quỳnh & NT Phượng, (2024). Khám phá ảnh hưởng của việc sử dụng "Mô phỏng PhET" đến năng lực khoa học tự nhiên ở học sinh trung học cơ sở: Một nghiên cứu thực nghiệm. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 42-47.

[4] TTN Ánh, TMN Giang, NT Năm, LT Chung, (2021). Sử dụng phòng thí nghiệm ảo trong dạy học Vật lí: Trường hợp dạy học chương “Chất khí” (Vật lí 10). Tạp chí Giáo dục, 509, 30-34.

[5] PTH Tú, NT Hằng, HT Tâm, HV Dũng, NT Ngọc, NT Thủy, (2023). Sử dụng thí nghiệm để phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên cho học sinh trong dạy học chủ đề “Quang hợp” (Khoa học Tự nhiên 7). Tạp chí Giáo dục, 23(6), 26-31.

[6] NT Hằng, PTH Tú, NT Trang, HV Dũng & NTH Nga, (2024). Vận dụng phương pháp khoa học để phát triển năng lực tìm hiểu thế giới sống cho học sinh trong dạy học chủ đề “Sinh học Vi sinh vật và Virus” (Sinh học 10). Tạp chí Giáo dục, 24(5), 11-16.

[7] CC Giác, LD Bình & NTD Hằng, (2019). Xây dựng khung năng lực khoa học tự nhiên của học sinh trung học cơ sở theo cách đánh giá của PISA. Tạp chí Giáo dục, 463, 25-29.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên 2018. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam, URL: https://www.moet.gov.vn/content/vanban/Lists/VBDT/Attachments/1540/8.20Mon%20 Khoa%20hoc%20Tu%20nhien%20ngay%2026%204.pdf, 6-7.

[9] Wieman C, Adams W, Loeblein P & Perkins K, (2010). Teaching physics using PhET simulations. The Physics Teacher, 48(4), 225-227.

[10] Habibi H, Jumadi J & Mundilarto M, (2020). PhET simulation a means to trigger the creative thinking skills of physics concepts. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(6), 166-172.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Thi Hao, N. and Phan Diem Phuc, L. (2024) “APPLYING INTERACTIVE SIMULATION EXPERIMENT (PhET) TO ACHIEVE THE COMPETENCE COMPONENT OF INQUIRING NATURE FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS”, Journal of Science Educational Science, 69(5), pp. 143–152. doi:10.18173/2354-1075.2024-0125.

Similar Articles

1-10 of 41

You may also start an advanced similarity search for this article.