ASSESSING THE DIGITAL COMPETENCE OF K-12 TEACHERS IN THANH AN ISLAND COMMUNE BASED ON THE DIGCOMPEDU FRAMEWORK
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0045Keywords:
DigCompEdu, digital competence, self-assessment, K-12 teachers, Thanh An island communeAbstract
This paper presents the findings of a study on the digital competence of K-12 teachers in Thanh An island commune, a particularly disadvantaged area due to geographical conditions and transportation infrastructure. The study employed a self-assessment questionnaire based on the DigCompEdu framework, translated into Vietnamese and administered via Google Forms. Teachers evaluated their proficiency on a six-level scale for each digital competence component. The results indicated that most teachers reached level 3, with notable differences in teaching level and age. Overall, secondary school teachers demonstrated higher proficiency than primary school teachers, particularly in selecting digital resources. Teachers over 30 assessed themselves lower in digital communication skills. These findings emphasize the necessity of professional development programs on digital competence for teachers, especially older primary school teachers, to enhance teaching effectiveness in digital transformation.
Downloads
References
[1] M Nedeljko, D Bogataj, BT Perovic & BM Kaucic, (2022). Digital literacy during the coronavirus pandemic in older adults: Literature Review and Research Agenda. IFAC-PapersOnLine, 55(39), 153-158. DOI: 10.1016/J.IFACOL.2022.12.027.
[2] A Zapletal, T Wells, E Russell, & MW Skinner, (2023). On the triple exclusion of older adults during COVID-19: Technology, digital literacy and social isolation. Social Sciences & Humanities Open, 8(1), 100511. DOI: 10.1016/J.SSAHO.2023.100511.
[3] TV Nhi, HTD Phuong, TTT Hoai, HA Dung & DV Canh, (2021). The use of digital technology in the classroom by preschool teachers in Vietnam’s central and central highlands. HNUE Journal of Science, 66(5A), 110–121. DOI: 10.18173/2354-1075.2021-0221.
[4] E Çetin, (2021). Digital storytelling in teacher education and its effect on the digital literacy of pre-service teachers. Think Skills Creat, 39, 100760. DOI: 10.1016/J.TSC.2020.100760.
[5] A List, (2019). Defining digital literacy development: An examination of pre-service teachers’ beliefs. Comput Educ, 138, 146-158. DOI: 10.1016/J.COMPEDU.2019.03.009.
[6] NL Giao, (2023). Nâng cao năng lực số cho giáo viên phổ thông trong quá trình chuyển đổi số. Tạp chí Khoa học Quản lí Giáo dục, SĐB(5), 44-49.
[7] NTK Thoa, (2022). Khảo sát thực trạng năng lực số của giảng viên các ngành khoa học xã hội và nhân văn. Tạp chí Thông tin và Tư liệu, (1), 12-21.
[8] NL Phương & LTT Hiền, (2024). Phát triển năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh hội nhập: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 7-12.
[9] TTT Hương & NK Quỳnh, (2022). Năng lực kĩ thuật số của nhà giáo dục: Khái niệm liên quan và các bộ công cụ đánh giá. Tạp chí Giáo dục, 22(16), 24-28.
[10] Tuổi trẻ Online, (2019, Sep, 28). Điện về, xã đảo Thạnh An như ‘khoác áo mới’. https://tuoitre.vn/dien-ve-xa-dao-thanh-an-nhu-khoac-ao-moi-20190928084521982.htm.
[11] Viettel Family, (2024, May, 20). Cáp quang Viettel phủ trọn ‘vùng lõm’ cuối cùng tại thành phố Hồ chí Minh. https://viettelfamily.com/news/thoi-su/song-viettel-phu-tron-vung-lom-cuoi-cung-tai-tphcm.
[12] Sài Gòn Giải phóng, (2024, Jan, 25). Lớp học ở xã đảo Thạnh An bước vào chuyển đổi số. https://www.sggp.org.vn/lop-hoc-o-xa-dao-thanh-an-buoc-vao-chuyen-doi-so-post724321.html.
[13] RK Yin, (2014). Case study research: Design and Methods (5th ed.). SAGE Publications.
[14] Trường Tiểu học Thạnh An, (2024, Oct, 01). Cổng thông tin điện tử Trường Tiểu học Thạnh An. https://ththanhan.hcm.edu.vn.
[15] Trường Trung học cơ sở - Trung học phổ thông Thạnh An, (2024, Oct, 01). Website Trường THCS-THPT Thạnh An. https://thcs-thptthanhan.hcm.edu.vn.
[16] C Redecker, (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union.