TEACHING STEM IN SCIENCE AND CHEMISTRY CONTRIBUTES TO DEVELOPING SCIENTIFIC RESEARCH COMPETENCE FOR STUDENTS

Authors

  • Cao Thi Thang National Center for Sustainable Development of General Education Quality, Vietnam National Institute of Education Sciences, Hanoi city, Vietnam
  • Pham Thi Kim Ngan Department of Education and Training Lang Son Province, Lang Son province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0030

Keywords:

teaching STEM, Science, and Chemistry subjects, developing scientific research competency

Abstract

From the study of theoretical and practical foundations, the authors have presented several new proposals for developing students' scientific research competency through STEM education, such as concepts, development frameworks, certain development measures, STEM topic-based instructional design, and assessment of scientific research competency along with illustrative examples. These results contribute to effectively achieving the goal of competencies development for students in accordance with the 2018 general education curriculum for Science and Chemistry.

Downloads

References

[1] Morrison J, (2020). Components of Teaching and Learning in a STEM School, 3rd Edition. New York: ABC Publishing.

[2] Felder RM, Brent R, (2024). Teaching and learning STEM: A practical guide, 3rd Edition. Jossey-Bass (Wiley).

[3] Tunc C & Bagceci B, (2020). Teachers' views of the implementation of STEM approach in secondary schools and the effects on students. Pedagogical Research, 6(1), em0085, DOI: 10.29333/pr/9295, URL: https://doi.org/10.29333/pr/9295.

[4] Misseyanni A, Marouli C & Papadopoulou P, (2016). Stories of Active Learning in STEM: Lessons for STEM Education, The Future of Education, Florence, Italy.

[5] Mark S, (2008). STEM, STEM education, STEM Mania. The Technology Teacher.

[6] Brown J, (2012). The current status of STEM education research. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(5),7-11.

[7] Capraro RM, Capraro MM & Morgan JR, (2013). STEM project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach. Springer Science & Business Media.

[8] Cantrell P & Ewing-Taylor J, (2009). Exploring STEM career options through collaborative high school seminars. Journal of Engineering Education, 98(3), 295-303.

[9] Margaret M, Capraro RM, Capraro MM & Morgan JR, (2013). STEM Project-Based Learning – An Integrated Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Approach. Sense Publishers.

[10] Yu YC, Chang SH & Yu LC, (2016). An Academic Trend in STEM Education from Bibliometric and Co-Citation Method. International Journal of Information and Education Technology, 6(2), 113-116.

[11] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2017). Hội thảo Giáo dục STEM trong Chương trình Giáo dục phổ thông mới, Hà Nội.

[12] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Hóa học. Ban hành kèm theo thông tư 32/2018/TT-BGDĐT, Hà Nội.

[13] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2019). Tài liệu tập huấn cán bộ quản lí, giáo viên về xây dựng chủ đề giáo dục STEM trong giáo dục trung học, Hà Nội.

[14] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên, Ban hành kèm theo thông tư 32/2018/TT-BGDĐT, Hà Nội.

[15] ĐTX Thảo, CT Thặng, LTH Hải & TTY Vy, (2018). Thiết kế tiến trình dạy học chủ đề tích hợp “Pin điện hóa sáng tạo” theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 63(10), 167-181.

[16] ĐTX Thảo & CT Thặng, (2019). Developing the competence of organizing integrated STEM teaching activities for pre-service chemistry teachers. International Conference on Teacher Education Renovation - ICTER - I AM STEM 2019. Thai Nguyen University of Education, 188-201.

[17] CT Thặng & ĐTX Thảo, (2019). Phát triển năng lực dạy học tích hợp cho sinh viên sư phạm hoá học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (23-tháng 11).

[18] ĐTX Thảo, (2020). Phát triển năng lực dạy học chủ đề tích hợp cho sinh viên sư phạm hóa học. Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[19] NTT Trang, (2021). Phát triển năng lực dạy học STEM cho sinh viên Sư phạm Hóa học. Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[20] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2021). Chương trình Phát triển giáo dục Trung học Giai đoạn 2. Tổng Chủ biên: Lê Huy Hoàng và các tác giả, Hướng dẫn xây dựng kế hoạch bài dạy STEM - 6 - 12 theo Chương trình GDPT năm 2018.

[21] ĐH Ngọc, LH Hoàng & TT Ninh, (2021). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hóa học thông qua dạy học STEM phần Phi kim Hóa học 11. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 34-45.

[22] MTC Vân & NĐ Anh, (2021). Tổ chức hoạt động dạy học theo phương pháp nghiên cứu khoa học nhằm phát triển NL KHTN cho học sinh. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 23-33

[23] NM Đức, ĐTT Hường & TT Ngân, (2021). Thiết kế hoạt động trải nghiệm STEM cho học sinh theo hướng nghiên cứu khoa học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 295-308.

[24] CT Thặng & LN Vịnh, (2015). Một số kết quả rèn kĩ năng nghiên cứu khoa học cho học sinh Trung học cơ sở bằng cách áp dụng phương pháp bàn tay nặn bột trong dạy học hóa học ở Bình Định. Tạp chí Khoa học Giáo dục, (120), 43-46.

[25] CT Thặng & PTK Ngân, (2016). Một số đề xuất bước đầu về phát triển năng lực tìm tòi nghiên cứu khoa học cho học sinh Trung học phổ thông thông qua dạy học Hóa học ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, (127-tháng 4), 13-15, 61.

[26] HTL Hương, (2017). Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học của HS thông qua dạy học lĩnh vực khoa học tự nhiên ở trường Trung học cơ sở. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, (1A), 218-266.

[27] PTK Ngân & CT Thặng, (2017). Hướng dẫn học sinh nghiên cứu khoa học nhằm phát triển năng lực tìm tòi nghiên cứu khoa học cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học Hóa học. Kỉ yếu hội thảo khoa học quốc tế phát triển năng lực sư phạm đội ngũ giáo viên Khoa học Tự nhiên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông, Hà Nội/2017/Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, NXB Khoa học Tự nhiên và Công nghệ, 381-392.

[28] CT Thặng & PTK Ngân, (2017). Thiết kế Bộ công cụ đánh giá năng lực tìm tòi nghiên cứu khoa học của học sinh trung học phổ thông trong dạy học Hóa học. Kỉ yếu hội thảo khoa học quốc tế phát triển năng lực sư phạm đội ngũ giáo viên KHTN đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông Hà Nội/2017/Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, NXB Khoa học Tự nhiên và Công nghệ, 381-392.

[29] PTK Ngân, (2018). Phát triển năng lực tìm tòi nghiên cứu khoa học cho học sinh THPT thông qua dạy học Hóa học. Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[30] CT Thặng & VM Tuân, (2019). Xây dựng bài tập hóa học theo định hướng phát triển NL NCKH cho học sinh trung học. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học toàn quốc lần thứ 8 “Hóa học Việt Nam vì sự phát triển bền vững”, Hà Nội, 2019, Hội Hóa học Việt Nam & Đại học Bách khoa Hà Nội, 180-185.

[31] CT Thặng & VM Tuân, (2020). Sử dụng bài tập phần kim loại trong dạy học Hóa học ở Trung học phổ thông nhằm phát triển năng lực nghiên cứu khoa học cho học sinh. Tạp chí Hóa học và Ứng dụng, (Chuyên đề 2-2020).

[32] VM Tuân, CT Thặng & NN Hà, (2020). Thiết kế bộ công cụ đánh giá năng lực nghiên cứu khoa học của học sinh trong dạy học Hóa học 12 phần Kim loại. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (32-Tháng 8).

[33] CT Thặng & LN Vịnh, (2021). Nghiên cứu tác động góp phần đổi mới giáo dục phổ thông theo định hướng phát triển năng lực học sinh trong dạy học môn Khoa học Tự nhiên và môn Hóa học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, ISSN 2354-1075, (4E), 13-22.

Published

2025-01-27

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Thi Thang, C. and Thi Kim Ngan, P. (2025) “TEACHING STEM IN SCIENCE AND CHEMISTRY CONTRIBUTES TO DEVELOPING SCIENTIFIC RESEARCH COMPETENCE FOR STUDENTS”, Journal of Science Educational Science, 70(1A), pp. 179–194. doi:10.18173/2354-1075.2025-0030.

Similar Articles

1-10 of 179

You may also start an advanced similarity search for this article.