FACTORS INFLUENCING PRE-SERVICE VIETNAMESE SCIENCE TEACHERS’ INTENTION TO USE BLENDED LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0019Keywords:
Blended learning, pre-service science teachers, influential factors, intentionAbstract
Blended learning is a teaching approach that offers many advantages for teaching and learning science nowadays. This study aimed to identify the factors influencing pre-service science teachers’ intention to use blended learning. Using convenience sampling, data were collected through a questionnaire survey with 310 pre-service science teachers in Vietnam. Reliability testing methods of the scale (Cronbach’s Alpha), exploratory factor analysis, and linear regression were used to analyze the data. In this study, five factors were examined, including perceived usefulness, perceived ease of use, attitude, subjective norm, and information technology competency. The results showed that information technology competency had the greatest impact, followed by perceived usefulness and attitude. The remaining two factors had no significant impact. On that basis, the paper proposes recommendations to enhance Vietnamese pre-service science teachers’ intention to use blended learning.
Downloads
References
[1] VT Giang & NH Nam, (2019). Dạy học kết hợp: một hình thức phù hợp với dạy học đại học ở Việt Nam thời đại kỷ nguyên số. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 64(1), 165-177. http://doi.org/10.18173/2354-1075.2019-0017.
[2] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2021). Thông tư số 09/2021/TT-BGDĐT ngày 30 tháng 3 năm 2021 quy định về Quản lí và tổ chức dạy học trực tuyến trong cơ sở giáo dục phổ thông và cơ sở giáo dục thường xuyên.
[3] Tonbuloğlu B & Tonbuloğlu İ, (2023). Trends and patterns in blended learning research (1965–2022). Education and Information Technologies, 28, 13987-14018. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11754-0.
[4] Stockwell BR, Stockwell MS, Cennamo M & Jiang E, (2015). Blended learning improves science education. Cell, 162(5), 933-936.
[5] Movahedzadeh F, (2011). Improving students’ attitude toward science through blended learning. Science Education and Civic Engagement, 3(2), 13-19.
[6] NK Đào, (2020). Nghiên cứu sử dụng B-Learning trong dạy học phần “Điện học” Vật lí 9 trung học cơ sở. Luận án Tiến sĩ, Đại học Huế. http://luanvan.moet.edu.vn/?page=1.24&view=36596.
[7] NH Trang, NH Chung, MV Hưng, NQ Huy, KC Nhung, ĐT Xuân & TV Thế, (2020). Dạy học kết hợp và tổ chức dạy học kết hợp tại trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 485, 33-38.
[8] NTT Ngọc, (2021). Bồi dưỡng năng lực tự học của học sinh theo B-Learning trong dạy học phần Quang hình học Vật lí 11. Luận án Tiến sĩ, Đại học Huế. http://luanvan.moet.edu.vn/?page=1.38&view=37829.
[9] NV Đại, ĐTV Anh & VQ Trung, (2021). Vận dụng dạy học dự án theo mô hình Blended learning trong môn Hoá học nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(2), 186-197.
[10] NK Đào, DB Vũ, NC Chung & NM Tuấn, (2023). Tổ chức hoạt động học theo mô hình “Lớp học đảo ngược” với sự hỗ trợ của Google Classroom trong dạy học môn Khoa học Tự nhiên. Tạp chí Giáo dục, 23(03), 18-24.
[11] TTH Xuân, NBH Thanh & NT Nhị, (2023). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định sử dụng mô hình “Lớp học đảo ngược” trong dạy học của giáo viên: nghiên cứu tại khu vực miền Trung, Tây Nguyên và Nam Bộ. Tạp chí Giáo dục, 23(04), 37-44.
[12] Sheeran P, (2002). Intention - behavior relations: a conceptual and empirical review. European Review of Social Psychology, 12(1), 1-36.
[13] Conner M & Norman P, (2022). Understanding the intention-behavior gap: The role of intention strength. Frontiers in Psychology, 13, 923464. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.923464.
[14] Abdullah F, Ward R & Ahmed E, (2016). Investigating the influence of the most commonly used external variables of TAM on students’ Perceived Ease of Use (PEOU) and Perceived Usefulness (PU) of e-portfolios. Computers in Human Behavior, 63, 75-90. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.014.
[15] Fishbein M & Ajzen I, (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Addison-Wesley.
[16] Yu T, Dai J & Wang C, (2023). Adoption of blended learning: Chinese university students’ perspectives. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-16. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01904-7.
[17] Teo T, (2011). Factors influencing teachers’ intention to use technology: Model development and test. Computers & Education, 57(4), 2432-2440. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.008.
[18] Teo T & van Schaik P, (2012). Understanding the intention to use technology by preservice teachers: An empirical test of competing theoretical models. International Journal of Human-Computer Interaction, 28(3), 178-188. https://doi.org/10.1080/10447318.2011.581892.
[19] NH Trang, (2020). Một số vấn đề trong tổ chức dạy học blended learning và kinh nghiệm quốc tế. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế Giáo dục cho mọi người, Đại học Quốc gia Hà Nội, 105-112.
[20] Cabauatan RR, Uy C, Manalo RA & Castro BD, (2021). Factors affecting intention to use blended learning approach in the tertiary level: A quantitative approach. Higher Education for the Future, 8(2), 239-255. https://doi.org/10.1177/23476311211011934.
[21] Nadlifatin R, Miraja B, Persada S, Belgiawan P, Redi AAN & Lin SC, (2020). The measurement of University students’ intention to use blended learning system through technology acceptance model (TAM) and theory of planned behavior (TPB) at developed and developing regions: Lessons learned from Taiwan and Indonesia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(9), 219-230. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i09.11517.
[22] Joseph H, William B, Barry B & Rolph A, (2019). Multivariate data analysis (8th edition). Cengage Learning.
[23] Graeme DH & Nick S, (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. SAGE Publications Ltd.
[24] Anthony B, (2021). An exploratory study on academic staff perception towards blended learning in higher education. Education and Information Technologies, 27(3), 3107-3133. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10705-x.
[25] Archambault L & Kennedy K, (2014). Teacher preparation for K-12 online and blended learning. In: Ferdig RE and Kennedy K. Handbook of research on K-12 online and blended learning, p. 225-244. Pittsburgh. ETC Press.
[26] Mirriahi N, Alonzo D and Fox B, (2015). A blended learning framework for curriculum design and professional development. Research in Learning Technology, 23. https://doi.org/10.3402/rlt.v23.28451.
[27] Haron H, Abbas WF, Rahman NAA, (2012). The Adoption of Blended Learning among Malaysian Academicians. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67, 175-181. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.318.
[28] Alsabawy AY, Cater-Steel A, & Soar J, (2016). Determinants of perceived usefulness of e-learning systems. Computers in Human Behavior, 64, 843–858. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.07.065.
[29] Yao N, & Wang Q, (2024). Factors influencing pre-service special education teachers’ intention toward AI in education: Digital literacy, teacher self-efficacy, perceived ease of use, and perceived usefulness. Heliyon, 10(14), 1-13. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e34894.
[30] Aptyka H, & Großschedl J, (2022). Analyzing pre-service biology teachers’ intention to teach evolution using the theory of planned behavior. Evolution: Education and Outreach, 15(1), 16. https://doi.org/10.1186/s12052-022-00175-1.