DEVELOPING REPRESENTATIVE COMPETENCIES THROUGH STEAM-BASED LESSON OF SPECIALIZED VINEGAR FERMENTATION BARRELIN THE TOPIC OF "MATTER AND ITS TRANSFORMATIONS" OF 8TH GRADE SCIENCE

Authors

  • Nguyen Thi Kim Anh Faculty of Education, Quy Nhon University, Quy Nhon city, Vietnam
  • Vo Van Duyen Em Faculty of Education, Quy Nhon University, Quy Nhon city, Vietnam
  • Nguyen Quy Bao Graduate Student, Faculty of Education, Ho Chi Minh City University of Education, Ho Chi Minh city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0130

Keywords:

STEAM teaching, representative competency, matter and its transformations, instant homemade vinegar fermentation

Abstract

STEAM education method helps students connect learned knowledge with practice. This article aims to design a STEAM-based lesson titled Specialized vinegar fermentation barrel within the theme of "Substances and their transformations" focusing on enhancing the representative competency of students in Grade 8 Natural Sciences. The study involved conducting a survey and implementing pedagogical experiments based on a cross-sectional survey method and a pre-and-post-intervention experimental design with randomized groups. After the intervention, the proportion of students achieving the highest competency level (Level 3) increased significantly, from below 20% to 40-50%, and the average representative competency score improved from 6.06 to 7.44 on a 10-point scale. The results of the pedagogical experiment demonstrated positive development in learners’ competencies and highlighted the feasibility and necessity of integrating STEAM themes to foster representative competency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] GM Rayner & Papakonstantinou, (2015). Employer perspectives of the current and future value of STEM graduate skills and attributes: An Australian study. Journal of Teaching and Learning for Graduate Employability, 6(1), 110-115. 10.21153/jtlge2015vol6no1art576.

[2] Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục Trung học.

[3] Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục Tiểu học.

[4] LV Shukshina, LA Gegel, MA Erofeeva, ID Levina, UY Chugaeva, and OD Nikitin, (2021). STEM and STEAM education in Russian Education: Conceptual framework, 17(10).

[5] Z Li, (2024). Reflections of STEAM Education Concept on Art and Design Education in the Context of Digitalization. Education Reform and Development, 6(3), 76-184. DOI: 10.26689/erd.v6i3.6637.

[6] M Nyaaba, BN Akanzire, & SH Mohammed, (2024). Prioritizing STEAM Education from the Start: The Path to Inclusive and Sustainable STEAM Education. International Journal of STEM Education For Sustainability, 4(1), 54-69. https://doi.org/10.53889/ijses.v4i1.322.

[7] ĐV Sơn, NT Linh, & PT Bình, (2024). Tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong dạy học mạch nội dung “Chất có ở xung quanh ta” (Khoa học Tự nhiên 6) nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(2), 20-26.

[8] LMT Khoa & TQ Vinh, (2023). Tổ chức dạy học chủ đề “Sắc màu thực vật” (Khoa học Tự nhiên 8) theo hướng giáo dục STEAM. Tạp chí Giáo dục, 23(8-Đặc biệt), 168-174.

[9] NT Thanh, HT Phương, and TT Ninh, (2014). Phát triển năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh thông qua việc vận dụng lí thuyết kiến tạo vào dạy học Hoá học 10. Tạp chí Giáo dục, 342, 53-59.

[10] LT Oai & PTT Hội, (2019). Sử dụng bài tập để rèn luyện kĩ năng vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học cho học sinh trong dạy học sinh học trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, (452), 57-60.

[11] ĐTT An, LQ Thắng, NS Cường, and ĐQ Tiến, (2023). Xây dựng và sử dụng bài tập thực tiễn nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học môn Hóa học trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 23(7- Đặc biệt), 107-113.

[12] VVD Em, NTK Anh, & NQ Bao, (2023). Integrating the 5E instructional model and STEM to develop representation competency in the topic of “substances and their transformations” for the 8th-grade natural science students HNUE Journal of Science, 68(4), 191-202. DOI: 10.18173/2354-1075.2023-0094

[13] B Meier & NV Cường, 2014. Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Sư phạm.

[14] HT Tuyết, (2023). Giáo dục STEM, STEAM và STREAM từ góc nhìn thế giới và Việt Nam. Tạp chí khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 68-73. 10.15625/2615-8957/12310311.

[15] Bộ GD-ĐT, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

[16] Bộ GD-ĐT, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT). DA Sousa & T Pilecki, 2013. From STEM to STEAM: Using brain-compatible strategies to integrate the arts. Corwin Press.

[17] PD Linh, (2021). Vai trò của nghệ thuật trong phương pháp giáo dục STEAM. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 11(3), 38-46. https://doi.org/10.52714/dthu.11.3.2022.950.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Thi Kim Anh, N., Van Duyen Em, V. and Quy Bao, N. (2024) “DEVELOPING REPRESENTATIVE COMPETENCIES THROUGH STEAM-BASED LESSON OF SPECIALIZED VINEGAR FERMENTATION BARRELIN THE TOPIC OF ‘MATTER AND ITS TRANSFORMATIONS’ OF 8TH GRADE SCIENCE”, Journal of Science Educational Science, 69(5), pp. 196–205. doi:10.18173/2354-1075.2024-0130.

Similar Articles

41-50 of 92

You may also start an advanced similarity search for this article.