APPLYING UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING IN ASSESSMENT OF VIETNAMESE SUBJECT FOR GRADE 1 STUDENTS WITH LANGUAGE DIFFICULTIES
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0082aKeywords:
UDL, assessment, language difficulties, grade 1, Vietnamese subject, language difficultiesAbstract
This paper aims to introduce the initial application of the three principles of the Universal Design for Learning (UDL) in the assessment of Vietnamese competency for a grade 1 student with language difficulties in inclusive schools. Results showed that all guidelines introduced in the UDL were applied in assessment for the grade 1 student. The principle 1 guidelines were applied in terms of diversity in presentation means given by teachers. The principle 2 guidelines were applied in terms of diversity in performance by students and the principle 3 guidelines in promoting students’ engagement and self-determination. The results from the case study showcased the relevance and significance of applying the UDL principles in the assessment of Vietnamese competency for students with language difficulties. Further research should be conducted from a large sample size and on different students to examine the UDL application in assessment for primary students with and without language difficulties.
Downloads
References
[1] Paul R, Norbury C & Goose C, (2018). Language disorders: From infancy through adolescence (5th ed.). New York: NY: Mosby.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư số 32/2018/ TT-BGDĐT về Ban hành Chương trình Giáo dục phổ thông. Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể.
[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ Văn.
[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Thông tư số 27/2020/ TT-BGDĐT về Ban hành Kiểm tra đánh giá học sinh tiểu học theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018.
[5] Mace RL, Hardie GJ & Place JP, (1996). Accessible environments: Toward universal design. Raleigh: North Carolina State University. http://www.design.ncsu.edu/cud/pubs_p/pud.htm
[6] Center for Applied Special Technologies (CAST, 2020). About UDL. http://www.cast.org/udl/
[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2019), Hướng dẫn dạy học theo Chương trình Giáo dục phổ thông mới – những vấn đề chung. Tài liệu bồi dưỡng giáo viên và cán bộ quản lí giáo dục.
[8] NT Hạnh (2020). Tài liệu bồi dưỡng kiểm tra, đánh giá học sinh tiểu học theo hướng phát triển phẩm chất, năng lực. Hà Nội.
[9] LP Nga (2022). Dạy học môn tiếng Việt lớp 1 theo chương trình giáo dục phổ thông 2018. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[10] Nhiều tác giả (2024). Giáo dục hoà nhập học sinh khuyết tật cấp tiểu học: Hướng dẫn thiết kế phổ dụng trong học tập (UDL). NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[11] Trường Đại học Sư phạm Hà Nội (2020). Con sáng tạo (app và sách bài tập luyện tập tuần phát triển năng lực) môn tiếng Việt 1. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.