PROPOSING PRINCIPLES OF QUESTIONING IN WRITING TEACHING TO HIGH SCHOOL STUDENTS BASED ON THEORY OF LANGUAGE ACQUISITION

Authors

  • Truong Thanh Tong Tra Vinh Department of Education and Training, Tra Vinh province, Vietnam
  • Pho Dang Khoa Son Cang High School, Tra Vinh province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0031

Keywords:

question, writing teaching, language acquisition, qualities, competencies

Abstract

Based on the theory of language acquisition and issues about questioning in writing teaching for high school students, the paper aims to propose principles of effective questioning in writing teaching. Grounded in specific foundations, the article affirms that the theory of language acquisition can effectively apply principles for questioning in writing teaching for high school students. Along with the on-site survey, we have identified a number of current situations regarding questioning in writing teaching today, such as lack of connection with students' background knowledge, misalignment with local socio-cultural conditions, and the absence of predictable results. Identifying the difficulties that teachers and students are facing, as well as the serious consequences, has positive impacts on the quality of education. The article offers suggestions on how to formulate questions that enhance the writing teaching effectiveness, promote active teaching and learning activities in the classroom, and contribute to improve the quality of education in general and the quality of writing teaching activities in particular.

Downloads

References

[1] Murray D, (1972). Teach writing as a process not product. The leaflet, 71(3), 11-14.

[2] NTH Nam & TNH Thảo, (2017). Dạy tạo lập văn bản dựa trên tiến trình-những bài học kinh nghiệm cho dạy tạo lập văn bản ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 14(4b), 116.

[3] LTM Nguyệt, (2018). “Vận dụng lí thuyết dạy viết dựa trên tiến trình vào phát triển năng lực tạo lập văn bản tự sự cho học sinh trung học cơ sở”, Tạp chí khoa học Đại học Sư phạm Hà Nội, 63. [4] NTK Hoa & NV Nở, (2019). Tác động của phương pháp dạy viết dựa trên tiến trình đối với sự phát triển năng lực viết văn nghị luận xã hội của học sinh. Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, 55, 15-21.

[5] Tragant E & Muñoz C, (2004). Second language acquisition and language teaching. International Journal of English Studies, 4(1), 197-219.

[6] Agnes S & Sifiso FN, (2016). “The study of literature as a resource for second language acquisition”. Journal of University of Namibia Language Centre, 1(1), 87-98.

[7] Krashen SD, (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pergamon Press Inc.

[8] NT Hưng, (2012). Lí luận phương pháp và kĩ năng dạy học, Viện khoa học giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[9] NP Mai, (2021). “Xây dựng hệ thống câu hỏi nhằm nâng cao hiệu quả đọc thẩm mĩ trong dạy học thơ trữ tình ở trường trung học phổ thông môn Ngữ văn”, Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 37(1), 36-41. [10] BM Hùng, (2013). Chuẩn chương trình cốt lõi của Mĩ và một số liên hệ với việc đổi mới chương trình Ngữ văn ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, (45), 40.

[11] ĐN Thống, (Chủ biên), (2022). Hướng dẫn dạy học môn Ngữ văn trung học phổ thông theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr. 199 – 203.

[12] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[13] ĐN Thống, (2023). Sổ tay dạy học Ngữ văn. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr. 121. [14] BM Hùng, (2014). Phác thảo chương trình Ngữ văn theo định hướng phát triển năng lực. Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, (56), 23.

[15] NT Thi, (Chủ biên), (2022). Sách giáo khoa Ngữ văn 10 – Tập một (Chân trời sáng tạo), NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[16] NT Thi (Chủ biên). (2022). Sách giáo khoa Ngữ văn 10 – Tập hai (Chân trời sáng tạo), NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

Published

2025-03-27

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thanh Tong, T. and Dang Khoa, P. (2025) “PROPOSING PRINCIPLES OF QUESTIONING IN WRITING TEACHING TO HIGH SCHOOL STUDENTS BASED ON THEORY OF LANGUAGE ACQUISITION”, Journal of Science Educational Science, 70(2), pp. 3–9. doi:10.18173/2354-1075.2025-0031.

Similar Articles

1-10 of 198

You may also start an advanced similarity search for this article.