MAKING ENGLISH A SECOND LANGUAGE IN SCHOOLS: VOICES FROM THE LEARNER

Authors

  • Pham Ngoc Thach Board of Trustees, Hanoi University, Hanoi city, Vietnam
  • Hoang Luu Ly English for Specific Purposes Department, Hanoi University, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0054

Keywords:

91/Kl-TW, efficiency, English as a second language in educational institutions, human resources, facilities

Abstract

Recently, the proposal to make English a second language in schools has become a prominent topic of discussion in Vietnam. This article presents the findings of a survey conducted with 487 high school graduates on the issue. Employing exploratory factor analysis (EFA), correlation and ANOVA tests, the study suggested investments in three areas: School infrastructure, human resources and enhanced teaching efficiency, which include adopting communicative approach to teaching and assessment (four macro skills of listening, speaking, reading, and writing), and using English as medium of instruction (EMI) in teaching natural and social science subjects. The study also revealed no statistical difference between learners’ residences and their suggestions. These findings provide practical insights for the national efforts in establishing English as a second language in Vietnam’s schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Chính phủ. (2017). Phê duyệt điều chỉnh, bổ sung Đề án dạy và học ngoại ngữ trong hệ thống giáo dục quốc dân giai đoạn 2017–2025.

[2] Thanh, N. M. (2017). The benefits of a bilingual program in English language teaching in Vietnam. Journal of English as an International Language, 12(1), 53–65.

[3] Trạch, N. X. (2018). Nên hay không việc công nhận tiếng Anh là ngôn ngữ thứ 2 của Việt Nam? https://dantri.com.vn/...

[4] Thành, T. N. (2018). Đưa tiếng Anh thành ngôn ngữ thứ 2, chiến lược cần có trước. https://dantri.com.vn/...

[5] Ban Chấp hành Trung ương. (2024). Kết luận số 91-KL/TW, ngày 12/8/2024 của Bộ Chính trị... https://tulieuvankien.dangcongsan.vn/...

[6] Ban Thời sự VTV. (2024). Đưa tiếng Anh thành ngôn ngữ thứ 2 trong trường: Cần lộ trình triển khai từng bước. https://vtv.vn/...

[7] Mỹ Dung. (2024a). Tiếng Anh là ngôn ngữ thứ 2 trong trường học: Làm gì để vượt thách thức? https://tuoitre.vn/...

[8] Trọng Nhân. (2024). Tiếng Anh là ngôn ngữ thứ hai trong trường học: Các nước thực hiện ra sao? https://tuoitre.vn/...

[9] Mỹ Dung. (2024b). TP.HCM thí điểm dạy học bằng tiếng Anh: Chọn mô hình nào? https://tuoitre.vn/...

[10] Siripipatthanakul, S., Shakor, M. Y., Phuangsuwan, P., & Chaiprakarn, S. (2023). English language learning obstacles to second language English learners: A review article. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 67–77.

[11] Chan, P. M., & Tanemura, K. (2020). English in Vietnam. World Englishes, 39(3), 528–541. https://doi.org/10.1111/weng.12489

[12] Van, H. V. (2020). The role and status of English in present day Vietnam: A socio-cultural analysis. VNU Journal of Foreign Studies, 36(1). https://doi.org/10.25073/2525-2445/vnufs.4495

[13] Dearden, J. (2014). English as a medium of instruction—a growing global phenomenon: Phase 1. Oxford: University of Oxford.

[14] Vân, H. V. (2019). Giáo dục ngoại ngữ ở bậc phổ thông trên thế giới: Tình hình hiện tại và những vấn đề. Tạp chí Nghiên cứu Ngoại ngữ, 36(5), 1–40.

[15] Giang, H. T. (2017). Dạy học các môn toán, khoa học và tiếng Anh ở tiểu học theo chuẩn tiên tiến. Tạp chí Khoa học, Trường ĐHSP TP.HCM, 14(7), 191–198.

[16] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn tiếng Anh (Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018).

[17] Khanh, N. M. (2019). Quản lý hoạt động dạy học môn tiếng Anh theo tiếp cận phát triển năng lực. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt 3/5, 68–72.

[18] Giang, T. N., Ha, X. V., & Hai, T. N. (2023). EFL reformed curriculum in Vietnam: Teachers’ cognitions and practices. RELC Journal, 51(1). https://doi.org/10.1177/00336882211043670

[19] Linh, H. T. D., & Cương, N. H. (2024). Khảo sát hoạt động xây dựng môi trường dạy học tiếng Anh theo hướng phát triển năng lực giao tiếp. Tạp chí Giáo dục, 24(2), 39–43.

[20] Ha, X. V., Giang, T. N., & Hai, T. N. (2021). Teachers’ beliefs and practices regarding assessment in English as a foreign language. The Qualitative Report, 26(11), 3457–3475. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2021.5063

[21] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Thông tư 04 ban hành Khung năng lực ngoại ngữ 6 bậc dùng cho Việt Nam.

[22] Gardner, R. C. (2004). Attitude/motivation test battery: International AMTB research project [Doctoral dissertation, University of Western Ontario].

[23] Vi Anh. (2024). Để tiếng Anh trở thành ngôn ngữ thứ 2 trong trường học. https://dangcongsan.vn/...

[24] Mohammed, A. (2017). The role of language laboratory in English language learning settings. English Language Teaching, 10(2), 86–93. https://doi.org/10.5539/elt.v10n2p86

Published

2025-05-17

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Ngoc Thach, P. and Luu Ly, H. (2025) “MAKING ENGLISH A SECOND LANGUAGE IN SCHOOLS: VOICES FROM THE LEARNER”, Journal of Science Educational Science, 70(3), pp. 94–105. doi:10.18173/2354-1075.2025-0054.

Similar Articles

1-10 of 144

You may also start an advanced similarity search for this article.