POETIC FEATURES IN CHILDREN'S STORIES AND PEDAGOGICAL STRATEGIES FOR TEACHING READING COMPREHENSION IN PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0058Keywords:
narrative stories with poetic elements, artistic language, reading comprehension, primary education, pedagogical strategiesAbstract
This article analyzes the linguistic characteristics of narrative stories with poetic elements - a genre that merges storytelling with poetic language - particularly suitable for primary school students. With a simple structure, vivid imagery, and memorable language, such stories are not only engaging for children but also rich in aesthetic and educational value. The article proposes several pedagogical methods to guide students in reading comprehension of this genre, contributing to the development of linguistic competence, figurative thinking, and literary sensitivity. Techniques such as expressive reading, role-playing, illustrative drawing, and connections to real-life contexts enable students to deeply appreciate the artistic values embedded in the texts.
Downloads
References
[1] Hương, T. T. M. (2017). Chất thơ trong truyện dài của Nguyễn Nhật Ánh [Khóa luận tốt nghiệp đại học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2].
[2] Nguyệt, Đ. T. (2017). Dạy học đọc hiểu văn bản thơ trữ tình trong trường Trung học phổ thông theo định hướng phát triển năng lực học sinh [Luận văn thạc sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm – Đại học Huế].
[3] Hiền, N. T. T. (2011). Xây dựng hệ thống câu hỏi hướng dẫn học sinh đọc. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.
[4] Hương, P. T. T. (2018). Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018).
[6] Trường THPT Chuyên Lào Cai. (2018). Chất thơ trong văn xuôi. Chuyên đề Ngữ văn, Trường THPT Chuyên Lào Cai.
[7] Vân, N. T. H. (2015). Đề xuất cấu trúc và chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục, (114), 19–20, 61.
[8] Hương, N. T. T. (2020). Tính hình tượng trong dạy học đọc hiểu văn bản nghệ thuật ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt tháng 6, 35–39.
[9] Liên, T. T. B. (2021). Dạy học đọc hiểu văn bản truyện ngắn thiếu nhi theo hướng phát triển năng lực thẩm mĩ cho học sinh tiểu học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, (66), 77–83.
[10] Nhung, N. T. H. (2022). Khơi dậy cảm xúc thẩm mĩ cho học sinh tiểu học qua văn bản truyện mang yếu tố thi ca. In Kỷ yếu Hội thảo quốc gia về Đổi mới dạy học Ngữ văn trong chương trình GDPT 2018 (tr. 102–109). Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.