DEVELOPING STUDENTS' CHEMICAL COGNITIVE COMPETENCE THROUGH THE TPACK MODEL IN TEACHING GENERAL CHEMISTRY BASIC COURSE
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0026Keywords:
TPACK model, cognitive competence, chemistry, studentsAbstract
This paper discusses the development of students' chemical cognition competency by applying the TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) model in teaching the "Fundamentals of General Chemistry" section. The TPACK model, which emphasizes integrating technology, pedagogy, and content knowledge, is utilized to enhance teaching and learning effectiveness. The study highlights the role of technology in designing creative, interactive learning activities that stimulate students' analytical thinking. Results indicate that applying TPACK not only improves the understanding of fundamental chemical concepts but also fosters critical thinking, problem-solving skills, and learning engagement.
Downloads
References
[1] Koehler MJ & Mishra P, (2009). What Is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9, 60-70.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018a). Chương trình Giáo dục phổ thông. Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/ TT-BGDĐT, ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018b). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Hóa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT BGDĐT, ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Công văn số 5807/BGDĐT-CNTTV/v hướng dẫn triển khai mô hình ứng dụng công nghệ thông tin trong trường phổ thông, ban hành ngày 21/12/2018.
[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông. Chương trình tổng thể và chương trình môn Hóa học. Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGD ĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
[6] Koehler MJ, Mishra P, Bouck EC, DeSchryver M, Kereluik K, Shin TS & Wolf LG, (2011). Deep-play: Developing TPACK for 21st-century teachers. International Journal of Learning Technology, 6(2), 146-163. https://doi. org/10.1504/IJLT.2011.042646.
[7] Mishra P, Koehler MJ & Henriksen D, (2010). The seven transdisciplinary habits of mind: Extending the TPACK framework towards 21st-century learning. Educational Technology,
[8] NN Hiếu, (2017). Ứng dụng công nghệ và mô hình TPACK trong dạy học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Vinh, 46(4B), 18-26.
[9] NV Lợi, (2021). Tổng quan nghiên cứu về kiến thức ứng dụng công nghệ thông tin TPACK) trong dạy học ngoại ngữ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Cần Thơ, 57(1C), 186-195.
[10] NT Dũng, (2019). Một số kết quả nghiên cứu ban đầu về khung TPACK trong dạy học tích hợp công nghệ. Tạp chí Khoa học - Trường Đại học Sư phạm, Đại học Huế, 50(2). 98-106.
[11] Anderson JR, (1982). Acquisition of Cognitive Skills. Psychological Review, 89, 369-406. https://doi.org/10.1037/0033-295X.89.4.369.
[12] Anderson LW & Krathwohl DR. et al (Eds.), (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Allyn & Bacon. Boston, MA (Pearson Education Group).