APPLYING 5E MODEL IN TEACHING TO DEVELOP PROBLEM SOLVING CAPACITY FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0009Keywords:
5E model, problem solving capacity, primary school studentsAbstract
Based on constructivism theory, 5E model is applied in teaching, particularly in elementary school teaching, to not only help students acquire new knowledge but also promote their critical thinking, creativity, and ability to discover and solve problems and create knowledge for children. Learning with the 5E model, learners' knowledge is actively constructed by the cognitive subject instead of being passively received from the outside, thus gradually forming and developing in them the ability to detect problems, find ways to solve problems as well as apply existing knowledge and skills to find new ways of action and knowledge. Based on the analysis and synthesis of related research, the article focuses on summarizing the concepts of the 5E model, indicators of problem-solving capacity of elementary school students, and describing the process of organizing teaching to develop problem-solving capacity according to the 5E model in elementary school teaching with specific illustrative examples. The study conducted a pedagogical experiment in teaching according to the 5E model on 67 students of 2 classes 4A1 and 4A2 at Sai Dong Urban Primary School, Hanoi; analyzed both quantitative and qualitative results of pedagogical experiments to see the effectiveness of applying the 5E model in the process of teaching Grade 4 Science to develop problem-solving capacity for students.
Downloads
References
[1] Ban Chấp hành Trung ương Đảng, (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 4/11/2013 Hội nghị Trung ương 8 khóa XI.
[2] Ban Chấp hành Trung ương Đảng, (2021). Nghị quyết Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII của Đảng.
[3] Bộ GD&ĐT, (2007). Tài liệu hội thảo xây dựng chương trình GDPT theo định hướng phát triển NL HS, Hà Nội.
[4] Bộ GD&ĐT, (2018). Chương trình GDPT - Chương trình tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[5] Rodger W. Bybee et al, The BSCS 5E Instructional Model: Origins, Effectiveness and Applications (2006).
[6] Bybee R, Taylor J, et al. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, CO: BSCS.
[7] Bybee, W. Rodger (2009), The BSCS 5E Instructional Model and 21st Century Skills. A Commissioned Paper Prepared for a Workshop on Exploring the Intersection of Science Education and the Development of 21st Century Skills. The National Academies Board on Science Education.
[8] Bộ GD&ĐT, (2021). Công văn số 2345/BGDĐT-GDTH về việc hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục của nhà trường cấp tiểu học, ngày 07 tháng 06 năm 2021.
[9] DGT Hương, (2017) “Dạy học khám phá theo mô hình 5E- một hướng vận dụng lí thuyết kiến tạo trong dạy học ở tiều học”. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 4, tr. 112-221.
[10] PK Nghệ, (2016). Rèn luyện NL GQVĐ cho HS trong dạy học di truyền học ở trường chuyên. Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
[11] Rogiers X. (1996), Khoa sư phạm tích hợp hay làm thế nào để phát triển các NL ở nhà trường. NXB Giáo dục.
[12] NĐ Thuấn, NH Phúc, (2020). “Vận dụng “mô hình dạy học 5E” trong dạy học chương “chất khí” (vật lí 10) ở trường THPT”. Tạp chí Giáo dục, Số 492 (Kì 2 - 12/2020), tr 34-39, ISSN: 2354-0753.
[13] PĐC Thủy, NT Ngân, (2017). “Xây dựng thang đo và bộ công cụ đánh giá NL GQVĐ của HS qua dạy học dự án”. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Tp. Hồ Chí Minh, tập 14 (4), tr.99 – 109.
[14] LĐ Trung, PTT Hội, (2016). Dạy học theo định hướng hình thành và phát triển NL HS ở trường phổ thông, Nxb Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[15] NV Trung, TH Quang, (2011). “Thiết kế tài liệu tự học có hướng dẫn theo Module cho HS THPT”. Tạp chí Giáo dục số 273, tr. 43- 44.
[16] CTM Uy, (2017). Phát triển NL nghiên cứu khoa học cho HS bằng mô hình dạy học 5E phần hóa học Hữu cơ. Luận văn thạc sĩ khoa học, Đại học Sư phạm Tp. Hồ Chí Minh.