DESIGNING STEM EDUCATION THEME “TAY NGUYEN T’RUNG” IN TEACHING THE SOUND CONTENT CIRCUIT IN GRADE 4 SCIENCE FOR STUDENTS IN THE CENTRAL HIGHLANDS REGION
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0025Keywords:
STEM education topics, science, elementary, Tay NguyenAbstract
In teaching science at the elementary level, applying STEM education not only reflects the appropriate content and integrated teaching perspective of the subject but also helps teachers organize lessons in a lively way that links theoretical content with students' real lives. Integrating local elements into the topic of STEM education brings great significance, including helping students achieve the quality and capacity requirements of the lesson, gain a deep awareness of the lesson, and be more aware of their culture and surroundings. This article presents the basis and conduct of designing the STEM educational theme “Tay Nguyen T' Rung” in teaching sound content in Science subject for grade 4 students in the Tay Nguyen region according to the design process. proposed includes 3 steps: Identifying STEM education topics; Analyzing the content of STEM education topics; and Designing the process of organizing activities on STEM education topics.
Downloads
References
[1] Moore, Tamara J, et al, (2014). “Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education”. Engineering in pre-college settings: Synthesizing research, policy, and practices, Purdue University Press, pp.35-60.
[2] John E, (2013). “STEAM...Now”. The STEAM Journal, 1(1),
Article 8. DOI: 10.5642/steam.201301.08.
[3] Handelsman J, Megan S, (2016). “STEM for all”. The White House: President Barack Obama.
[4] Ismail Z, (2018). “Benefits of STEM Education”. K4D Helpdesk Report.
Birmingham, UK: International Development Department.
[5] Chính phủ, (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg ngày 4/5/2017 Về tăng cường năng lực tiếp cận cuộc Cách mạng Công nghiệp lần thứ 4.
[6] Chính phủ, (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 Về phê duyệt “Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030”.
[7] Chính phủ, (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 Về phê duyệt đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong GD&ĐT giai đoạn 2022 - 2025, định hướng đến năm 2030”.
[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 Về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục Tiểu học.
[10] World Economic Forum, (2016). “The future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the fourth industrial revolution”. Global Challenge Insight Report.
[11] STEM education of the National Science & Technology Council, (2018).
“Charting a course for success: America’s strategy for STEM Education”. Executive office of the president of the United State.
[12] Mehdipour F, Pashna M, Mahanti A, (2018). “A 3-tier solution for facilitating STEM education in primary schools”. In 2018 International Conference on Learning and Teaching in Computing and Engineering (LaTICE). IEEE, 1-5.
[13] Anne F, Vinesh C, Linda P, Rachel S, (2021). STEM Education in the Primary School: A Teacher's Toolkit. Cambridge University Press, Melbourne, Victoria.
[14] NT Thanh, NTT Dương, (2021). “Designing experiential learning activities for students in directions of STEM education at primary schools”. J. Phys.: Conf. Ser. 1835 012056.
[15] Yi-wen L, Tzone-I W, (2017). “The Design of a STEM-Oriented Project-Based Course for the Higher Grades of Elementary Schools”. In International Symposium on Emerging Technologies for Education. Cham: Springer International Publishing, 137-143.
[16] Kaewklom W, Khumwong P, Dahsah C, (2018). “Opinions of Primary Science Teachers on 4C3RA+ Guidelines to Design STEM Lesson Plans”. International Annual Meeting on STEM Education (I AM STEM) 2018, IOP Conf. Series: Journal of Physics, Conf. Series 1340 (2019).
[17] Sulistia S, et al, (2019). “Promoting engineering for fourth-grade students through STEM learning”. In: Journal of Physics: Conference Series. 1318(1). 012054. IOP Publishing.
[18] NM Giang, TK Ngân, (2023). “Dạy học chủ đề “Chất” theo định hướng giáo dục STEM trong môn Khoa học lớp 4”. Tạp chí Giáo dục, 23(14), 23-28.
[19] NV Hưng, TTT Hà, (2022). “Quy trình dạy học môn Khoa học ở tiểu học theo tiếp cận giáo dục STEM”. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 67(1), 87-94.
[20] NT Nga và cộng sự, (2019). Hướng dẫn dạy học theo định hướng giáo dục STEM ở bậc Tiểu học. NXB Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh.
[21] TD Hải và cộng sự, (2020). Hoạt động giáo dục STEM lớp 4. NXB Giáo dục Việt Nam.
[22] LA Vinh và cộng sự, (2021). Giáo dục STEM lớp 1, 2, 3, 4, 5. NXB Giáo dục Việt Nam.
[23] PQ Tiệp, NT Hương, (2023). “Thiết kế chủ đề giáo dục STEM cho học sinh tiểu học theo chương trình giáo dục phổ thông 2018”. VNU Journal of Science: Education Research, 39(3), 15-23.
[24] NTT Trang, (2022). “Dạy học tích hợp theo định hướng giáo dục STEM cho học sinh tiểu học bằng mô hình EDP-5E”. Tạp chí Giáo dục, 22(12), 1-6.
[25] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2023). Tài liệu tập huấn triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp tiểu học tiếp cận theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018.
[26] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2021). Công văn số 2345/BGDĐT–GDTH ngày 07/6/2021 về “Hướng dẫn xây dựng kế hoạch giáo dục nhà trường cấp tiểu học”.