ENHANCING STEM TEACHING COMPETENCY FOR STUDENTS IN INFORMATICS EDUCATION THROUGH MICRO-TEACHING METHODS

Authors

  • Nguyen Chi Trung Faculty of Information Technology, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Nguyen Chien Thang Faculty of Applied Mathematics, Saigon University, Ho Chi Minh city, Vietnam
  • Nguyen Bui Hau Faculty of Informatics, College of Education, Vinh University, Nghe An province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0013

Keywords:

micro-teaching, STEM teaching competency, informatics education

Abstract

Micro-teaching is one of the active teaching methods, putting learners at the center of the teaching and learning process. Micro-teaching allows students to practice each individual skill in a short lesson, in a mini-class, with observation, notes, and comments from other students in the group and the lecturer. In teaching informatics, STEM teaching competency is one of the new competencies that need to be developed for students majoring in Informatics Education. This study highlights the component competencies and specific manifestations of STEM teaching competency of students majoring in Informatics Education. Applying the micro-teaching method, lecturers organize learning activities for students, thereby contributing to the development of STEM teaching competency for students majoring in Informatics Education. The research results can be applied to the practice of training general teachers and educational students nationwide, contributing to the development of STEM teaching competency of students majoring in Informatics Education.

Downloads

References

[1] TR Kelley & JG. Knowles, (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 3-11, DOI: 10.1186/s40594-016-0046-z.

[2] JF Kalolo, (2016). Re-Aligning approaches for successful implementation of STEM education in today's Elementary Schools in developing countries: Policy Commitments and Practices. Journal of Education and Literature, 4(2), 61-76.

[3] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-TrH về việc Triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

[4] NT Hải, (2019). Giáo dục STEM/ STEAM từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo, NXB Trẻ.

[5] NV Biên & cs, (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam.

[6] NT Nga, TTX Quỳnh, NP Uyên & TT Trung, (2022). Một số nghiên cứu về năng lực STEM trên thế giới và đề xuất khung năng lực STEM cho học sinh phổ thông tại Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 22(10), 48-53.

[7] TT Lan, (2018). Sử dụng phương pháp dạy học vi mô để sinh viên Sư phạm Ngữ văn rèn luyện các kĩ năng của phương pháp phân tích ngôn ngữ. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 63(12), 49-55.

[8] TH Minh, (2018). Phát triển năng lực ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy học cho sinh viên sư phạm hoá học của các trường đại học. Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[9] Pennsylvania Autism Census Project: Final Report, (2009). PsycEXTRA Dataset.

[10] Kelley TR & Knowles JG, (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 3-11, https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z.

[11] Kalolo JF, (2016). Re-Aligning Approaches for Successful Implementation of STEM Education in Today's Elementary Schools in Developing Countries: Policy Commitments and Practices. Journal of Education and Literature, 4(2), 61-76.

[12] HTL Hương, (2020). Giáo dục STEM ở nhà trường phổ thông và những vấn đề đặt ra trong việc xây dựng khung năng lực giáo dục STEM cho sinh viên sư phạm. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 65(4C), 196-203.

[13] NC Thắng, TL Huyền, TH Phương & NB Hậu, (2024). Đề xuất khung năng lực dạy học STEM của sinh viên ngành Sư phạm Tin học. Tạp chí Giáo dục, 24(19), 25-29.

[14] PV Hải & ĐH Trà, (2012). Vận dụng kĩ thuật dạy học vi mô để bồi dưỡng cho sinh viên sư phạm vật lí phương pháp dạy học theo góc. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 57(9), 84-92.

[15] Bộ Giáo Dục & Đào Tạo (Dự án Việt - Bỉ), (2010). Dạy và học tích cực - Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

Published

2025-03-14

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Chi Trung, N. , Chien Thang, N. and Bui Hau, N. (2025) “ENHANCING STEM TEACHING COMPETENCY FOR STUDENTS IN INFORMATICS EDUCATION THROUGH MICRO-TEACHING METHODS”, Journal of Science Educational Science, 70(1), pp. 137–148. doi:10.18173/2354-1075.2025-0013.

Similar Articles

1-10 of 192

You may also start an advanced similarity search for this article.