IMPROVE THE EFFECTIVENESS OF TEACHING HISTORICAL-CULTURAL KNOWLEDGE OF CONTENT LOCAL EDUCATION IN THUA THIEN HUE PROVINCE AT THE SECONDARY SCHOOL

Authors

  • Tran Thi Hai Le Department of History, University of Education, Hue University, Thua Thien Hue province, Vietnam
  • Nguyen Thanh Nhan Department of History, University of Education, Hue University, Thua Thien Hue province, Vietnam
  • Nguyen Thi Bich Faculty of History, Hanoi University of Education, Hanoi City, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0114

Keywords:

content local education, history-culture, secondary school, Thua Thien Hue

Abstract

Local education is a mandatory subject in the 2018 General Education Program. Since the 2021-2022 school year, the local education curriculum in Thua Thien Hue province has been implemented at the secondary schools. However, its implementation has many shortcomings such as a lack of materials, teaching facilities, difficulties in applying interdisciplinary knowledge, and teaching methods. Based on the analysis of local education content, particularly historical-cultural knowledge, this study proposes measures to improve the teaching effectiveness of the History-Cultural knowledge of local education in secondary schools. These measures include strengthening the use of original materials in teaching-learning, promoting the application of information technology in teaching, strengthening the organization of lessons in the field, and building a dossier of teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] LTB Ngà & HC Liêm, (2018). Một số giải pháp nâng cao hiệu quả quản lí dạy học chương trình GDĐP trên địa phương trên địa bàn tỉnh Lạng Sơn. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế “Giáo dục cho mọi người”. Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội, 496-510.

[2] NV Đệ & TĐ Nghĩa, (2020). GDĐP cho HS tiểu học dựa theo mô hình Blended Learning. Tạp chí Giáo dục, số Đặc biệt, kì 1, 44-47.

[3] NV Đệ (Chủ nhiệm đề tài), (2020). Nghiên cứu xây dựng và triển khai nội dung GDĐP cho HS tiểu học đáp ứng yêu cầu của Chương trình GDPT mới. Chương trình Khoa học và Công nghệ cấp Bộ, mã số: B2020.SPD.01.

[4] NTK Lan & TTD Nhân, (2021). Tích hợp nội dung GDĐP trong hoạt động trải nghiệm cho HS tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 511(1), 48-53.

[5] HV Thống, NV Đệ & TV Nam, (2022). Nghiên cứu quy trình tổ chức hoạt động bồi dưỡng năng lực cho đội ngũ GV đáp ứng yêu cầu triển khai nội dung GDĐP ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(01), 19 - 25.

[6] HV Thống & NV Đệ, (2022). Nghiên cứu xây dựng mô hình thực hiện nội dung GDĐP đáp ứng Chương trình GDPT 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 4, 12-18.

[7] ĐTN Hiền, (2023). Kinh nghiệm quốc tế về xây dựng và triển khai chủ đề dạy học nội dung GDĐP và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 23(10).

[8] PT Hà & NTHoa, (2023). Vận dụng dạy học dự án để thực hiện nội dung GDĐP trong môn Lịch sử và Địa lí cấp Tiểu học - Góc nhìn từ GV ở Hà Nội. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S2).

[9] Bộ GD&ĐT, (2019). Công văn số 1106/BGDĐT-GDTrH ngày 20/03/2019 về Biên soạn và tổ chức thực hiện nội dung GDĐP trong chương trình GDPT. Hà Nội.

[10] Bộ GD&ĐT, (2021). Thông tư 22/2021/TT-BGDĐT Quy định về đánh giá HS THCS và HS THPT theo chương trình GDPT năm 2018. Hà Nội.

[11] Quốc hội nước Cộng hoà xã hội chủ nghĩa Việt Nam, (2014). Nghị Quyết số 88/2014/QH13 ngày 28/11/2014 về đổi mới chương trình, sách giáo khoa GDPT. Hà Nội.

[12] Uỷ ban nhân dân tỉnh Thừa Thiên Huế, (2022). Quyết định Số: 928/QĐ-UBND về việc điều chỉnh khung chương trình tài liệu GDĐP tỉnh Thừa Thiên Huế - cấp THCS. Huế.

[13] Hoàng Phê (Chủ biên), (2000). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

[14] TĐ Tùng, (2005). Hệ thống các phương pháp dạy học lịch sử ở trường THCS. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[15] Bộ GD&ĐT, (2018). Chương trình GDPT môn Lịch sử và Địa lí (cấp THCS). Hà Nội.

Published

2024-03-25

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thi Hai Le, T., Thanh Nhan, N. and Thi Bich, N. (2024) “IMPROVE THE EFFECTIVENESS OF TEACHING HISTORICAL-CULTURAL KNOWLEDGE OF CONTENT LOCAL EDUCATION IN THUA THIEN HUE PROVINCE AT THE SECONDARY SCHOOL”, Journal of Science Educational Science, 69(5), pp. 23–33. doi:10.18173/2354-1075.2024-0114.

Similar Articles

1-10 of 169

You may also start an advanced similarity search for this article.