THE DEVELOPING STUDENTS' COMMUNICATION AND COLLABORATION SKILLS THROUGH TEACHING THE CONTENT OF “GROUP VIIA ELEMENTS” IN CHEMISTRY 10

Authors

  • Vo Van Duyen Em Faculty of Education, Quy Nhon University, Binh Dinh province, Vietnam
  • Nguyen Thi Huyen Trang Lac Long Quan Secondary School, Dak Lak province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0027

Keywords:

competency, communication, collaboration, station teaching model, group VIIA elements content, Grade 10 Chemistry

Abstract

Communication and collaboration skills are foundational competencies for students' holistic development in learning and social contexts. This study focuses on developing students' communication and collaboration skills using the corner teaching method combined with educational games in chemistry through teaching the topic of “Group VIIA elements” and helping students explore chemical properties, practical applications, and related phenomena. The teaching process is designed based on the corner teaching method integrated with educational games. The current situation and pedagogical experimentation are built upon cross-sectional survey methods and experimental research methods with pre- and post-intervention assessments on random groups. Pedagogical experiments showed the positive development of students through manifestations of communication and collaboration competencies and the feasibility of the corner teaching method combined with educational games in fostering these skills and meeting the demands of innovation in education.

Downloads

References

[1] Cohen EG, (1994), Designing Groupwork: Strategies for the Heterogeneous Classroom (2nd ed.). Teachers College Press, p. 1-234.

[2] Gillies RM, (2003), Cooperative Learning: The Social and Intellectual Outcomes of Learning in Groups. Routledge, p. 1-208.

[3] Zare P & Othman M, (2015). Students' perceptions toward using classroom debate to develop critical thinking and oral communication ability. Asian Social Science, 11(9), 158-170.

[4] Kirschner F & Paa F & Kirschner PA, (2009). Individual and group-based learning from complex cognitive tasks: Effects on retention and transfer efficiency. Computers in Human Behavior, 25(2), 306- 14. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.12.008.

[5] Slavin RE & Hurley EA & Chamberlain A, (2003). Cooperative learning and achievement: Theory and research. In W. M. Reynolds

[6] Van Blankenstein FM & Dolmans DHJM & Van der Vleuten CPM & Schmidt HG, (2013). Relevant prior knowledge moderates the effect of elaboration during small group discussion on academic achievement. Instructional Science, 41(4), 729-744. https://doi.org/10.1007/s11251-012-9252-3.

[7] Vojdanoska M & Cranney J & Newell BR, (2010). The testing effect: The role of feedback and collaboration in a tertiary classroom setting. Applied Cognitive Psychology, 24(8), 1183-1195. https://doi.org/10.1002/acp.1630.

[8] Deutsch, M. (1958). Trust and suspicion. Journal of Conflict Resolution, 2(4), 265-279.

[9] Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1987). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning. Prentice-Hall, Inc.

[10] Gillies, R. M. (2016). Cooperative learning: Review of research and practice. Australian Journal of Teacher Education (Online), 41(3), 39-54.

[11] LTT Hà & NTT Hương, (2020). Ứng dụng phương pháp dạy học dựa trên dự án để phát triển năng lực giao tiếp và hợp tác cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (12), tr. 21-25. [12] HTK Liên & ĐTQ Mai & ĐT Oanh, (2021). Bước đầu nghiên cứu và vận dụng phương pháp dạy học theo góc trong môn Hóa học ở trường THPT. Tạp chí khoa học Đại học Sư phạm Hà Nội, 56(6), 120-129.

[13] NT Nga (2010). Module phương pháp học theo góc. Dự án VVOB.

[14] LTC Tú, PH Hải, TTP Thảo, (2023), sử dụng trò chơi học tập trong dạy học môn khoa học tự nhiên lớp 6. Tạp chí Giáo dục (2023), 23(02), 7-11.

[15] Crupxkaia NK, (1959). Tuyển tập sư phạm (tập 6). NXB Matxcova.

[16] TT Chinh (2018). Tổ chức các trò chơi học tập trong dạy học Địa lí ở trường trung học phổ thông. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

[17] LTC Tú, HTT Vân (2020). Sử dụng trò chơi khoa học nhằm bồi dưỡng năng lực khoa học cho học sinh trong dạy học Vật lí ở trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục và Xã hội, số đặc biệt tháng 12, 20-25.

[18] NT Thuy, NTM Loan (2020). Impact of cooperative learning on speaking competence of 10th grade students in Pho Yen High School. TNU Journal of Science and Technology, 225(12), 107-114.

[19] PV Kiểm, (2023). Dạy học theo góc và cá nhân hóa quá trình học tập: Nâng cao sự chủ động và sáng tạo của học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 15(4), 30-42.

[20] HT Tuyết, (2023). Phát triển năng lực tương tác của học sinh thông qua dạy học theo góc. Trong Kỷ yếu Hội thảo Khoa học Quốc gia: Phát triển năng lực học sinh THPT, Đại học Sư phạm Hà Nội, 50-70.

[21] TV Nam, (2022). Tác động của phương pháp dạy học theo góc đến năng lực tự quản lý và sáng tạo của học sinh. Tạp chí Phát triển Giáo dục, 9(3), 55-70.

[22] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020). Hướng dẫn thiết kế dạy học theo góc và dạy học trò chơi. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.

[23] NT Lan & LM Quang, (2021). Thiết kế dạy học theo góc để phát huy tính tích cực của học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 12(2), 45-60.

[24] NTB Hồng, (2014). Động lực học tập và sự tham gia tích cực của học sinh trong dạy học theo góc. Kỷ yếu Hội thảo Khoa học Giáo dục, 35-50.

[25] KTH Mai & PN Quỳnh, (2023). Dạy học trò chơi trong phát triển năng lực tư duy và làm việc nhóm. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 14(1), 50-65.

[26] NK Chuyên, (2024). Dạy học trò chơi: Phát triển tư duy và tương tác xã hội trong lớp học linh hoạt. Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục và Phát triển, 15(1), 10-25.

Published

2025-01-31

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Van Duyen Em, V. and Thi Huyen Trang, N. (2025) “THE DEVELOPING STUDENTS’ COMMUNICATION AND COLLABORATION SKILLS THROUGH TEACHING THE CONTENT OF ‘GROUP VIIA ELEMENTS’ IN CHEMISTRY 10”, Journal of Science Educational Science, 70(1A), pp. 138–150. doi:10.18173/2354-1075.2025-0027.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

11-20 of 191

You may also start an advanced similarity search for this article.