BUILDING A SET OF MATERIALS FOR TEACHING “ECOLOGY AND THE ENVIRONMENT” IN BIOLOGY GRADE 12 BASED ON THE DATABASE FROM CAT BA NATIONAL PARK

Authors

  • Nguyen Thuy Dung Faculty of Biology, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Phan Thi Thanh Hoi Faculty of Biology, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Nguyen Lan Hung Son Faculty of Biology, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0016

Keywords:

database, learning materials, ecology, Cat Ba National Park

Abstract

The topic of “Ecology and Environment” in Biology grade 12 helps students equip themselves with specific knowledge of the levels of living organization over the body and study the interaction relationship between organisms and the environment, and the laws of ecology. When teaching this topic, teachers need to associate theoretical knowledge with practice in Nature reserves, National Parks, Biosphere reserves, etc. Based on the data collected from the nature reserves to organize teaching “Ecology and Environment”, which will help increase students' interest and positive thinking in learning, thereby contributing to developing the qualities and competencies for students to closely follow the requirements in the 2018 general education program. In this study, we conducted an investigation, surveyed the current situation, collected a database of Cat Ba National Park, and proposed a process to build a set of teaching materials for the topic of “Ecology and Environment”. Applying the process of building a set of learning materials including images, videos, documents, and worksheets contributes to increasing the source of reference materials for teachers when teaching this knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] SW Amadioha, (2009). The Importance of Instructional Materials in Our Schools, an Overview, Ph.D., Rivers State University of Science and Technology, p. 63.
[2] TT Ngần, (2019). Sưu tầm, thiết kế và sử dụng tư liệu dạy học trong dạy học Sinh học 8 nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, (457, Kì 1-7/2019), 60-65.
[3] AB Thùy, (2016). Sử dụng tư liệu thu được từ thực tiễn dạy học Sinh học ở trường phổ thông để biên soạn bài tập dùng vào dạy học học phần lí luận dạy học Sinh học. Luận án Tiến sĩ Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
[4] PTH Tú, NTA Tuyết, (2017). Sử dụng bài tập thực tiễn nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trường phổ thông dân tộc nội trú trong dạy học chủ đề “Di truyền học và bảo vệ vốn gen của loài người” phần “Di truyền học”, Sinh học 12. Tạp chí Giáo dục, (413, Kì 1-9/2017), 48-52.
[5] LT Huyền, HT Phương, ĐQ Vinh, HN Thảo, ĐT Hải, LV Trọng, NL Quyên, NTN Hiền, ĐT Thuận, NV Dũng (2022). Khai thác và sử dụng video trong dạy học sinh học ở phổ thông, Hội nghị nghiên cứu và giảng dạy Sinh học lần thứ 5, 983-992.
[6] LTH Trang, PTT Hội, (2021). Thiết kế và sử dụng các trò chơi trực tuyến trong dạy học phần “Sinh vật và môi trường” (Sinh học 9). Tạp Chí Giáo dục, 511(1), 19-23.
[7] Camille N. Dumpang, Mary Anne C. Sedanza, Las Johansen B. Caluza, (2021). Needs Assessment of Grade 8 Instructional Materials in Teaching Filipino: A Phenomenology. International Journal of Research Publications, 71(1), 11-17.
[8] LT Ngân, ĐT Hải, (2021). Đánh giá tiềm năng đa dạng sinh học và đề xuất một số giải pháp phát triển du lịch sinh thái tại Vườn quốc gia Cát Bà. Tạp chí Nông nghiệp và Phát triển nông thôn, (2, Kì 2-1/2021), 131-140.
[9] PV Điển, TTT Hà, HV Thập, VQ Nam, (2014). Tài nguyên đa dạng Sinh học vườn quốc gia Cát Bà. NXB Nông nghiệp, tr. 11-20.
[10] ĐT Hưng, (2004). Học liệu và vấn đề phát triển học liệu. Tạp chí Giáo dục, (96, Kì 9/2004), 17-18.
[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo. Thông tư 11/ 2018/ TT- BGDĐT tiêu chí xác định hàng hóa chuyên dụng phục vụ trực tiếp cho giáo dục (Điều 5 mục 2).
[12] CN Dumpang, MAC Sedanza, LJB. Caluza, (2021). Needs Assessment of Grade 8 Instructional Materials in Teaching Filipino: A Phenomenology. International Journal of Research Publications, 71(1), 11-17.

Published

2024-01-30

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Thuy Dung, N., Thi Thanh Hoi, P. and Lan Hung Son, N. (2024) “BUILDING A SET OF MATERIALS FOR TEACHING ‘ECOLOGY AND THE ENVIRONMENT’ IN BIOLOGY GRADE 12 BASED ON THE DATABASE FROM CAT BA NATIONAL PARK”, Journal of Science Educational Science, 69(1), pp. 164–175. doi:10.18173/2354-1075.2024-0016.

Similar Articles

41-50 of 66

You may also start an advanced similarity search for this article.