FROM NEWMATH MOVEMENT TO THE MATHEMATICS EDUCATION IN VIETNAM

Authors

  • Tran Cuong Faculty of Mathematics and Informatics, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Nguyen Hoang Anh Hung Vuong High School for Gifted Students, Phu Tho province, Vietnam
  • Nguyen Thi Hoai Thu Faculty of Mathematics and Informatics, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0123

Keywords:

NewMath, history of Mathematics education, Mathematics education

Abstract

France and Russia are two great centers in the world of mathematics. For many historical reasons, Vietnam’s education, in general, and mathematics education, in particular, have many connections with and have been influenced both positively and negatively by these countries. This report represents the results of theoretical research on the New Math movement, and the history of mathematics education in France, Russia, and Vietnam. We have conducted several investigations, summarized experience, and interviewed experts to determine these relationships and their influence on Vietnam’s mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] T Cường, NT Hương, (2022). Nicolas Bourbaki một tác giả đặc biệt. Pi, 6(1-2), 46-52.

[2] T Cường, (2022). Toán học mới, một hiện tượng đặc biệt trong lịch sử Giáo dục Toán học thế giới. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(1), 160-175.

[3] Support to the Renovation of Education Management (SREM), (2009). Sơ lược Lịch sử giáo dục của Việt Nam và một số nước trên thế giới. Nhà xuất bản Hà Nội.

[4] BM Hiền, (2019). Lịch sử Giáo dục Việt Nam. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.

[5] NM Oanh, (2011). Sự du nhập Giáo dục Phương Tây vào Nam Kì Việt Nam thời kì thuộc Pháp (1861-1945). Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 28, 13-22.

[6] NĐ Tiến, (1996). Lịch sử Giáo dục Việt Nam trước Cách mạng tháng 8-1945. Nhà xuất bản Giáo dục.

[7] TV Thảo, (2009). Nhà trường Pháp ở Đông Dương. Nhà xuất bản Thế giới.

[8] Cục Văn thư và Lưu trữ nhà nước, (2021). Giáo dục Việt Nam thời kì thuộc địa qua tài liệu và tư liệu lưu trữ. Nhà xuất bản Dân trí.

[9] VD Huân, (2019). Thành công, hạn chế và giải pháp thúc đẩy đối tác hợp tác chiến lược toàn diện Việt - Nga. Tạp chí Nghiên cứu Quốc tế, (4-119), 31-54.

[10] Gispert H, (2014). Mathematics Education in France: 1800-1980. In Alexander Karp, Gert Schubring (Eds.). Handbook on the History of Mathematics Education. Springer, 229-240.

[11] Karp A, (2014). Mathematics Education in Russia. In “Handbook on the History of Mathematics Education”, Alexander Karp, Gert Schubring (Eds.), Springer, p. 303-321.

[12] Ayel M, (2024). The French Grandes Écoles. https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Projects/Ayel/.

[13] Karp A, Vogeli BR (Eds), (2010). Russian Mathematics Educations: History and World significance, Singapore: World Scientific.

[14] Bergsten C, 2018. Mathematical Approaches. In: “Encyclopedia of Mathematics Education”, Lerman S. (eds), p. 498-505, Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77487-9_95-7.

[15] Freudenthal H, 1973. Mathematics as an educational task. Dordrecht: Reidel.

[16] Freudenthal H, 1983. Didactical phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: Reidel.

[17] Davis RB, 2003. A history of school mathematics, chapter Changing school mathematics, p. 623-646, Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

[18] T Cường, LB Thắng, (2021). Mô hình đào tạo, bồi dưỡng HS năng khiếu Toán ở Việt Nam: Thành tựu và kinh nghiệm. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế IWME. Nhà xuất bản Đại học Quốc gia Hà Nội, 431-450.

[19] Volkov A, 2006. Mathematics in Vietnam, p. 2818-2833 In book: “Encyclopaedia of the History of Science”, Selin H (ed), Technology and Medicine in Non-Western Cultures. Springer Reference. DOI: 10.1007/978-94-007-7747-7_8744.

[20] O’Connor J & Robertson E F, (27/05/2024). Alexander Grothendieck. https://mathshistory.st-andrews.ac.uk/Biographies/Grothendieck/.

[21] Grothendieck A, (1967). Mathematical life in the Democratic Republic of Vietnam. The report was presented on December 20, 1967, at the invitation of the Mathematics Department of the Faculty of Sciences of the University of Paris.

[22] HX Hãn, (1942). Danh từ Khoa học. Nhà xuất bản Minh Tân.

[23] NB Kim, (1996). Biên niên sử bộ môn Phương pháp dạy học Toán và Tin học. https://bit.ly/41LW2lj. Tài liệu lưu trữ của bộ môn Phương pháp Giảng dạy Khoa Toán Tin Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Cuong, T. , Hoang Anh, N. and Thi Hoai Thu, N. (2024) “FROM NEWMATH MOVEMENT TO THE MATHEMATICS EDUCATION IN VIETNAM”, Journal of Science Educational Science, 69(5), pp. 117–128. doi:10.18173/2354-1075.2024-0123.

Similar Articles

41-50 of 163

You may also start an advanced similarity search for this article.