THE DEVELOPMENT OF STUDENTS' GAINING KNOWLEDGE AND COMMUNICATIONS PERSPECTIVE THROUGH PROJECT-BASED LEARNING IN TEACHING THE CONTENT OF “NITROGEN AND SULFUR” IN CHEMISTRY 11
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0022Keywords:
competency, gaining knowledge and communication, project-based learning, nitrogen and sulfur, Chemistry 11Abstract
Gaining knowledge and communication is a key competency specific to Chemistry, playing an important role in helping students enhance their ability to inquire, discover, and investigate the surrounding world and real-world phenomena. This paper investigates the application of the project-based learning process, including the design and organization of a project on the environmental impact of acid rain, to develop students' ability to gain knowledge and communication during the teaching of the Nitrogen and Sulfur content in the 11th-grade Chemistry curriculum. The current situation and pedagogical experiment of the topic are built based on the cross-sectional survey research method and the experimental research method, with pre-and post-tests applied to randomly assigned groups. The process of teaching in practice demonstrates the positive development of students through the components of the competency of gaining knowledge and communication, showing the feasibility of project-based learning in developing this competency and meeting the requirements for educational innovation.
Downloads
References
[1] Sunyono S, (2018). Science Process Skills Characteristics of Junior High School Students in Lampung. European Scientific Journal, edition 14(10), ISSN: 1857-7881 (Print) e - ISSN 1857-743.
[2] Nielsen SS & Nielsen JA, (2021). Models and Modelling: Science Teachers’ Perceived Practice and Rationales in Lower Secondary School in the Context of a Revised Competence-Oriented Curriculum. Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(4), em1954, ISSN:1305-8223 (online).
[3] Ivánková P, Halakova Z & Čolláková D, (2022). The Influence of a Science Camp Experience on Pupils Motivating to Study Natural Sciences. Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18(3), em2084, ISSN:1305-8223 (online).
[4] PT Bình & ĐT Hồng, (2021). Vận dụng mô hình 5E và thí nghiệm ảo trong dạy học chủ đề “Tốc độ phản ứng”- Hóa học lớp 10 nhằm phát triển năng lực tìm hiểu tự nhiên dưới góc độ hóa học. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 95-107.
[5] VVD Em, (2021). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hóa học cho học sinh thông qua dạy học nội dung “Sulfur và Sulfur dioxide”. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66 (66), 46-59.
[6] VVD Em, NTK Ánh & NTL Ngân, (2022). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hóa học thông qua dạy học trực quan chuyên đề học tập “Phân bón” cho học sinh lớp 11 Trung học phổ thông. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(4), 209-222.
[7] ĐH Ngọc, LH Hoàng & TT Ninh, (2021). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hóa học thông qua dạy học STEM phần Phi kim Hóa học 11. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 34-45.
[8] HA Trọng, TT Ninh, (2023). Phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên thông qua sử dụng bài tập tiếp cận PISA phần “Phi kim” (Hóa học 11). Tạp chí Giáo dục, 23(10), 7-14.
[9] NTT Trang, (2022). Vận dụng dạy học khám phá để phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên dưới góc độ hóa học cho học sinh. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 67(4), 198-208.
[10] Luneeva OL, Zakirova VG, (2017). Integration of Mathematical and Natural-Science Knowledge in School Students’ Project-Based Activity. Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 2821-2840, ISSN:1305-8223 (online).
[11] Karaçalli S, Korur F, (2014). The effects of project-based learning on Students’ academic achievement, attitude, and retention of knowledge: the subject of “Electricity in our Lives”. School Science and Mathematics, 114, 224-235.
[12] LTK Anh, (2024). Dạy học theo dự án với ChatGPT. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 20(04), 34-38.
[13] PT Bình & PT Lộc, (2021). Tổ chức dạy học dự án gắn với sản xuất địa phương Huyện Khoái Châu, Tỉnh Hưng Yên nhằm phát triển năng lực hợp tác cho học sinh thông qua phần Hóa học Hữu cơ lớp 12. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(4E), 177-190.
[14] NV Đại, ĐTVAnh & VQ Trung, (2021), Vận dụng dạy học dự án theo mô hình Blended Learning trong môn hóa học nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(2), 186-197.
[15] NM Đức, (2020). Sử dụng phương pháp dạy học theo dự án kết hợp với hoạt động trải nghiệm trong dạy học chủ đề tích hợp “Phân bón hóa học - Bạn của nhà nông. Tạp chí Giáo dục, 1(473), 28-35.
[16] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2020). Sử dụng phương pháp dạy học và giáo dục phát triển phẩm chất, năng lực học sinh THPT môn Hóa học. Tài liệu hướng dẫn bồi dưỡng giáo viên phổ thông cốt cán.
[17] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông, Chương trình tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục & Đào tạo).