TEACHING MATHEMATICAL EQUATIONS IN THE DIRECTION OF STEM EDUCATION

Authors

  • Vu Dinh Phuong Faculty of Mathematics and Informatics, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0014

Keywords:

STEM education, teaching, equations, Mathematics

Abstract

This paper studies the teaching of mathematics in the direction of STEM education. With theoretical methods, this paper presents the components of STEM and the relationship between Mathematics and the other components of STEM. Based on the processes of designing STEM lessons developed by other authors, this paper proposes the process of designing STEM lessons in teaching mathematical equations and gives an example of using this process in teaching specific mathematics content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán.
[2] LG Catterall, (2017). A Brief History of STEM and STEAM from an Inadvertent Insider. The STEAM Journal, 3(1). DOI: 10.5642/steam.20170301.05.
[3] MK Daugherty, (2013). The Prospect of an “A” in STEM Education. Journal of STEM Education, 14(2), 10. University of Arkansas.
[4] WE Dugger, (2010). Evolution of STEM in the United States. Proceedings of the 6th Biennial International Conference on Technology Education Research held at the Crowne Plaza Surfers Paradise, Australia.
[5] RW Bybee, (2013). The Case for STEM Education: Challenges and Opportunities. Arlington, VA: National Science Teachers Association.
[6] RW Bybee, (2019). Using the BSCS 5E Instructional Model to Introduce STEM Disciplines. Science and Children, 56(6), National Science Teachers Association, 8-12, https://www.jstor.org/stable/26901398.
[7] TR Kelley & JG Knowles, (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(11). DOI https://doi.org/10.1186/ s40594-016-0046-z.
[8] J Han, TR Kelley, N Mentzer & JG Knowles, (2021). Community of Practice in Integrated STEM Education: A Systematic Literature Review. Journal of STEM Teacher Education, 56(2), Article 5.
[9] TT Gái, NT Phương & NTH Thanh (2018). Thiết kế chủ đề giáo dục STEM trong dạy học phần “Chuyển hóa vật chất và năng lượng ở thực vật”, Sinh học 11 - Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, (Số 443, Kì 1 - 12/2018), 59-64.
[10] TM Dung & DA Khoa, (2019). Applying STEM education in teaching registers of representation of the first-degree function. Ho Chi Minh City University of Education Journal of Science, 16(9), 369-381.
[11] NT Nga & H Thắng, (2019). Tổ chức dạy học một số kiến thức về chủ đề khối đa diện ở lớp 12 theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 16(4), 53-66.
[12] LTH Châu & LTB Linh, (2019). Một mô hình dạy học STEM nhấn mạnh toán học – trường hợp chu kì tuần hoàn của hàm số lượng giác. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, 16(11), 864-876.
[13] LT Hà & PTT Hội, (2021). Lược sử nghiên cứu giáo dục STEM ở một số nước trên thế giới và Việt Nam. Tạp chí khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(2), 220-230.
[14] Đ Tam & NH Huấn, (2021). Chức năng của môn Toán phổ thông trong dạy học tích hợp và dạy học toán theo định hướng giáo dục STEM. Tạp chí Giáo dục, (Số 514, Kì 2 - 11/2021), 1-6.
[15] PNT Nghĩa, NTN Hằng & PNA Nhi, (2023). Một số ý tưởng giảng dạy tích hợp STEM môn Toán lớp 11. Tạp chí Phát triển Khoa học và Công nghệ - Khoa học Xã hội và Nhân văn, 6(SI1), 52-61.
[16] ĐT Hoa, HTN Ánh & DTT Giang, (2023). Vận dụng quy trình 6E trong giáo dục STEM vào dạy học chủ đề “Quan hệ vuông góc trong không gian” cho học sinh lớp 11. Tạp chí khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(S2), 26-31.
[17] Đ Tam & PT Linh, (2023). Lựa chọn và sử dụng tình huống có vấn đề STEM trong dạy học hình học ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(4), 3-9.
[18] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2019). Xây dựng chủ đề STEM trong giáo dục trung học. Tài liệu tập huấn cán bộ quản lí và giáo viên.
[19] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2022). Hướng dẫn xây dựng bài dạy STEM cấp Trung học cơ sở. Tài liệu tập huấn cán bộ quản lí, giáo viên cấp Trung học cơ sở.
[20] CD Ebal, MJF Luga, MRO Flores, DJP Zabala, AT Buan & C Yuenyong, (2019). Linear Equations in Two Variables STEM Education Learning Activities: Developing the Household Power Consumption Calculator App. Journal of Physics: Conf. Series 1340, 012048. DOI: 10.1088/1742-6596/1340/1/012048.
[21] WE Dugger, (2010). Evolution of STEM in the United States. Knowledge in Technology Education: Proceedings of the 6th Biennial International Conference on Technology Education, Volume One (TERC 2010), 117-123. Surfers Paradise, QLD: Griffith Institute for Educational Research.
[22] International Bureau of Education, UNESCO & NS Boon, (2019). Exploring STEM competencies for the 21st century. UNESCO: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. Switzerland. Retrieved from https://policycommons.net/artifacts /8216490/exploring-stem-competences-for-the-21st-century/9129420/ on 23 Dec 2023. CID: 20.500.12592/518tc8.
[23] PJ Davis & R Hersh, (1998). The Mathematical Experience. Houghton Mifflin Company.
[24] LTT Tịnh, (2023). Một nghiên cứu tổng quan tích hợp về các năng lực cốt lõi và phương pháp tiếp cận giáo dục STEM trong bối cảnh giáo dục đương đại. Kỉ yếu Hội thảo khoa học Quốc gia “Đào tạo giáo viên tiểu học trong bối cảnh đổi mới giáo dục phổ thông”.
[25] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2020). Triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Published

2024-01-30

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Dinh Phuong, V. (2024) “TEACHING MATHEMATICAL EQUATIONS IN THE DIRECTION OF STEM EDUCATION”, Journal of Science Educational Science, 69(1), pp. 139–150. doi:10.18173/2354-1075.2024-0014.

Similar Articles

61-68 of 68

You may also start an advanced similarity search for this article.