FACTORS INFLUENCING STUDENT TEACHERS' ADAPTATION TO THE TEACHING PRACTICUM CONTENT AT HUNG VUONG UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0051Keywords:
teaching practicum, adaptation, student teachers, Hung Vuong University, EFA analysisAbstract
Teaching practicum plays a pivotal role in shaping the professional competencies of pre-service teachers, especially amidst current educational reforms. This study investigates the factors influencing students’ adaptability to teaching-practicum content at Hùng Vương University (Phu Tho, Vietnam). Employing a quantitative research design, data were collected from 233 pre-service teachers via a structured questionnaire comprising 30 items rated on a five-point Likert scale. Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted using SPSS 27.0. Findings revealed three primary factor groups: (1) students’ competence and proactive attitudes; (2) the preparedness and instructional support provided by university lecturers and school-based mentor teachers; and (3) the practicum environment and contextual conditions. A key contribution of this study is its emphasis on the active role of student teachers in adapting to practicum demands. Practical recommendations are proposed to enhance student adaptability to teaching-practicum content within teacher education programs.
Downloads
References
[1] Autukevičienė, B. (2012). Mentor’s professional competences and their expression in supervising students’ practice in pre-school educational institutions (Doctoral dissertation). LEU, Vilnius.
[2] Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300–314.
[3] Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013–1055.
[4] Lamanauskas, V., Makarskaitė-Petkevičienė, R., & Lukavičienė, V. (2016). The development of pedagogical internship: Mentor and student activity and experience aspects. Bulgarian Journal of Science and Education Policy (BJSEP), 10(2), 250–272.
[5] Manathunga, C. (2007). Supervision as mentoring: The role of power and boundary crossing. Studies in Continuing Education, 29(2), 207–222.
[6] Hằng, N. T. T., Thúy, Đ. T. P., & Hoa, N. T. P. (2009). Về thực tập sư phạm của sinh viên hệ sư phạm Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội. Tạp chí Khoa học Đại học Quốc gia Hà Nội, 25, 46–51.
[7] Hải, H. T., & Hiền, L. T. (2020). Đánh giá của sinh viên đối với các yếu tố liên quan đến chất lượng thực tập sư phạm. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng, 18(12), 46–51.
[8] Darling-Hammond, L. (2010). Teacher education and the American future. Journal of Teacher Education, 61(1–2), 35–47.
[9] Bae, Y. J., & Park, S. H. (2019). A study on the relationship between university adaptation, self-leadership, learning commitment, and career adaptation. Journal of Convergence for Information Technology, 9(6), 104–111.
[10] Ramdhani, R. N., Budiamin, A., & Budiman, N. (2020). Career meta-competencies and counseling career intervention 4.0 era using life design career counseling to develop career adaptability. In Proceedings of the 1st International Conference on Information Technology and Education (ICITE) (Vol. 508, pp. 707–713).
[11] Lan, P. T. (2019). Biện pháp phát triển năng lực thích ứng nghề cho sinh viên ngành sư phạm mầm non tại Trường Đại học Phú Yên. Tạp chí Khoa học, (22), 56–63.
[12] Quang, N. V., & Long, T. C. V. (2009). Một số giải pháp nâng cao khả năng thích ứng nghề nghiệp của sinh viên. Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Huế, 03(19), 116–123.
[13] Sơn, M. G. (2016). Quản lý thực tập sư phạm trong đào tạo giáo viên trung học phổ thông theo định hướng chuẩn nghề nghiệp giáo viên trung học. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.
[14] Hồng, N. T. N. (2016). Biểu hiện của khả năng thích ứng nghề nghiệp ở sinh viên sư phạm Trường Đại học Quy Nhơn trong thực tập sư phạm. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 11(85), 65–75.
[15] Galana, H. N., Degago, A. T., Tsegaye, A. G., & Endashaw, A. A. (2023). Factors affecting the quality and effectiveness of student teachers during their practicum experiences: The case of some selected colleges in Oromia, Ethiopia. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 8(1), 39.
[16] Tang, S. Y. F., Lee, J. C. K., & Wong, A. K. Y. (2019). Influence of the practicum experience on student teachers’ beliefs about teaching. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(11), 79–95.