DIFFICULTIES IN EDUCATIONAL ACTIVITIES OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS IN THE NORTHERN MIDLANDS AND MOUNTAINOUS PROVINCES
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0010Keywords:
Educational challenges; secondary school teachers; student education; Northern midlands; mountainous provincesAbstract
The study investigates the challenges encountered in secondary school teachers' student education activities in the provinces of the Northern Midland and mountainous regions. The main method used in the study was a questionnaire survey of 600 participants to assess five areas of difficulty: tactful behavior with students, teaching life skills, fostering ethical standards, organizing experiential and career-oriented activities aligned with the 2018 General Education Program, and collaboration with parents. The results showed that coordination with parents posed the greatest challenge (average score: 3.27), while forming ethical standards for students was the least challenging (average score: 2.78). There are differences in the average difficulty in educational activities between groups of variables at the same level of comparison regarding: region, seniority, ethnicity, and number of years of achieving excellent teacher status.
Downloads
References
[1] NN Ý, (1998). Từ điển Tiếng Việt thông dụng, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[2] Viện Ngôn ngữ học, (1993). Từ điển Anh – Việt, NXB Thành phố Hồ Chí Minh
[3] ĐL Hương, NT Thương & VT Thuỳ, (2023). Khó khăn tâm lí của học sinh Trung học cơ sở trên địa bàn tỉnh Bắc Ninh, Kỉ yếu hội thảo quốc tế Tâm lí học Trường học lần thứ 7 “Thúc đẩy sức khỏe tâm thần tại trường học”. NXB Đại học Quốc gia, Tp. Hồ Chí Minh.
[4] NT Thoa, (2023). Khó khăn của nhóm phụ nữ bị mất người bạn đời trong đại dịch Covid 19 tại thành phố Hồ Chí Minh. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc tế Tâm lí học, Giáo dục học trong bối cảnh biến đổi xã hội, tr.160
[5] PV Vượng, (2010). Giáo dục học. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr.35, 26.
[6] PTH Vinh, TTT Oanh, TĐ Vân, VL Hoa, TT Giang & NTT Hồng, (2018). Giáo trình Giáo dục học, tập 2. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[7] DTD Hoa, (2008). Giáo trình tâm lí học phát triển. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr.169.
[8] Petkova D, (2022). Challenges in communication between teachers and teenage students; Educational Challenges and Future Prospects, 403–404.
[9] Cecilia M, (2002). Life Skills Approaches to Improving Youth’s Sexual and Reproductive Health. www.Advocates for Youth.org.
[10] Thanomwan P, Kanok-lin S, Tang KN, (2015). Influence of Teacher Competency Factors and Students’ Life Skills on Learning Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 566 – 572.
[11] NT Bình, LTT Hà & TT Giang, (2014). Giáo trình chuyên đề giáo dục kĩ năng sống. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[12] NN Phú, (2023). Cảnh báo vấn nạn tha hóa đạo đức của học sinh phổ thông hiện nay. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(01), 20.
[13] PTH Thắm, (2023). Thực trạng áp lực lao động nghề nghiệp của GV THCS trong giai đoạn thực thi chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(6).
[14] PTH Thắm, (2022). Các yếu tố ảnh hưởng đến cảm nhận hạnh phúc nghề nghiệp của GV trường THCS tỉnh Nam Định. Tạp chí khoa học Giáo dục; 70. Việt Nam DOI: https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210411.
[15] NN Phú, (2023). Cảnh báo vấn nạn tha hóa đạo đức của học sinh phổ thông hiện nay. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, 30(01), 20.
[16] NN Phương, VTM Hương & TTC Tú, (2023). Rèn luyện kĩ năng tổ chức hoạt động giáo dục trong đào tạo giáo viên. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, 10.
[17] Quốc hội nước CHXHCNVN, (2019). Luật giáo dục Luật số 43/2019/QH14 ngày 14 tháng 6 năm 2019.
[18] PTH Thắm, (2023). Thực trạng áp lực lao động nghề nghiệp của GV THCS trong giai đoạn thực thi chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(6).
[19] Lasater K, (2016). Parent-teacher conflict related to student abilities: the impact on students and the family-school partnership, School Community Journal, 26, 237- 262.
[20] PĐ Man, V Tam, (2020). Thực trạng và biện pháp quản lí công tác giáo dục đạo đức cho học sinh các trường trung học cơ sở huyện Tây Sơn, tỉnh Bình Định. Tạp chí Giáo dục, 478, 55-59.
[21] LX Đức, (2023). Phát huy vai trò của gia đình trong giáo dục thế hệ trẻ ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Giáo dục Lí luận, số 354, (4), 63-67