DIFFICULTIES IN PEDAGOGICAL ACTIVITIES OF MIDDLE SCHOOL TEACHERS IN THE NORTHERN MIDLANDS AND MOUNTAINS REGION
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0008Keywords:
difficulties, pedagogical activities, middle school teachers, Northern Midlands and Mountains regionAbstract
The study aims to provide an understanding of the difficulties and difficulties in the pedagogical activities of middle school teachers by presenting the results of a survey of difficulties in the pedagogical activities of middle school teachers (secondary school) of the Northern Midlands and Mountainous provinces. The research used the main method of questionnaire survey from 409 subjects combined with several other methods (interviews, conversations, observations) to survey 15 manifestations of difficulties divided into four groups: Difficulties in implementing component activities of pedagogical activities; Difficulties coming from teachers themselves meeting the requirements of pedagogical activities; Difficulties related to the conditions for carrying out pedagogical activities; Difficulty in implementing the requirements of management levels and the demands of society. The results show that teachers have the most difficulties related to group 3, difficulties related to the conditions for performing pedagogical activities (average score 4.01), teachers with the least difficulties belong to group 2, the difficulty comes from teachers themselves meeting the requirements of pedagogical activities (average score 3.37). From those results, the study analyzes, evaluates, and explains the causes of the obtained results to help readers gain insight into the research problem
Downloads
References
[1] Stoltz PG, (1997). Adversity Quotient: Turning Obstacles into Opportunities. New York: John Wiley and Sons, Inc.
[2] Stoltz PG, (2015). AQ - chỉ số vượt khó. Biến khó khăn thành cơ hội. NXB Lao Động Xã hội, tr.619.
[3] Huan NH và cộng sự, (2022). Lí luận về khả năng phục hồi trong học tập. Tạp chí khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, (Tập 19, số 8), 1216.
[4] Tian Y & Fan X, (2014). Adversity quotients, environmental variables and career adaptability in student nurses. J Vocat. Behav, 85 (3), 251- 257.
[5] Thoa NT, (2023). Khó khăn của nhóm phụ nữ bị mất người bạn đời trong đại dịch Covid 19 tại thành phố Hồ Chí Minh. Kỷ yếu hội thảo khoa học quốc tế tâm lí học, giáo dục học trong bối cảnh biến đổi xã hội, P.1, 160.
[6] Huong NTX, (2022). Kĩ năng ứng phó với khó khăn tâm lí trong hoạt động nuôi dưỡng và chăm sóc trẻ của giáo viên mầm non: nghiên cứu trường hợp tại thành phố Đồng Hới, tỉnh Quảng Bình – Tạp chí Giáo dục (22), 32.
[7] Son HV, (2013). Một số khó khăn của giảng viên trẻ trong công tác nghiên cứu khoa học hiện nay. Tạp chí Tâm lí học, (10), 29-40.
[8] Nguyet LM & Hao NQ, (2015). Khó khăn tâm lí của giáo viên tiểu học Đăk Lak trong việc đánh giá học sinh theo nhận xét. Tạp chí Khoa học Giáo dục. (120), 40-42.
[9] Anh PK, (2018). Những áp lực nghề nghiệp đối với giáo viên phổ thông trong bối cảnh hiện nay. Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Áp lực lao động nghề nghiệp đối với giáo viên phổ thông hiện nay, Thực trạng - Nguyên nhân - Giải pháp”, Hà Nội, Viện Nghiên cứu Hợp tác phát triển giáo dục, 17-23.
[10] Nguyet LM, Duyet DX, Linh VTK, Thien NTH, (2023). Khó khăn trong hoạt động chuyên môn và năng lực vượt khó của giáo viên THCS trong bối cảnh đổi mới giáo dục phổ thông hiện nay. Kỷ yếu hội thảo khoa học quốc tế - Tâm lí học, Giáo dục học trong bối cảnh biển đổi xã hội. NXB Dân trí, P1, 628 -638.
[11] Tham PTH (2023). “Thực trạng áp lực nghề nghiệp của GV THCS trong giai đoạn thực thi chương trình giáo dục phổ thông 2018”. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (tập 19), số 6.
[12] Theo báo Người lao động đăng tải ngày 15 tháng 8 năm 2023.
[13] Hoa HTK (2015). Giáo dục đạo đức công vụ cho học viên trường chính trị cấp Tỉnh khu vực miền núi phía Bắc. Luận án tiến sĩ khoa học giáo dục – Đại học Thái Nguyên – Thái Nguyên.