DEVELOPING THE ABILITY TO APPLY THE KNOWLEDGE AND SKILLS LEARNED IN STEAM TEACHING ORGANIC CHEMISTRY AT THE HIGH SCHOOL LEVEL
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0028Keywords:
representative competency, STEAM teaching, Organic Chemistry, high schoolAbstract
The representative competency is one of the three component chemical competencies that learners need to develop. The study aims to develop high school students' representative competency through STEAM teaching in the field of organic chemistry. The research proposed several lesson plans designed to develop learners' competencies through STEAM teaching. It included a pedagogical experiment based on the teaching plan "Lovely Scented Candles for Beloved Women", which was designed following the STEAM process. The plan integrated creative, practical activities, combining chemical knowledge with artistic elements. The experimental results revealed that the development level of the representative competency, along with students' general competencies and qualities, significantly improved and the feasibility effectiveness of applying STEAM in chemistry teaching to meet the demands of educational innovation. Furthermore, the results highlight the potential for expanding the application of this model to other subjects and topics.
Downloads
References
[1] TK Chi, (2020). Tổ chức hoạt động trải nghiệm STEM-ART (STEAM) trong dạy học phát triển năng lực học sinh phổ thông theo chương trình mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 36, 19-23.
[2] DA Sousa and T Pilecki, (2013). From STEM to STEAM: Using brain-compatible strategies to integrate the arts. Corwin Press.
[3] Bộ GD-ĐT, (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.
[4] Bộ GD-ĐT, (2023). Công văn về việc hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục Tiểu học.
[5] H Park, S-y. Byun, J Sim, H-S. Han, (2016). Teachers’ perceptions and practices of STEAM education in South Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(7), 1739-1753.
[6] Y Choi, Y Lim, and D Son, (2017). A Semantic Network Analysis on the Recognition of STEAM by Middle School Students in South Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(10), 6457-6469. DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/77950.
[7] LV Shukshina, LA Gegel, MA Erofeeva, ID Levina, UY Chugaeva & OD Nikitin, (2021). STEM and STEAM education in Russian Education: Conceptual framework. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(10). DOI: https://doi.org/10.29333/ejmste/11184.
[8] AA Chistyakov et al., (2023). Exploring the characteristics and effectiveness of project-based learning for science and STEAM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(5), p. em2256.
[9] LMT Khoa and TQ Vinh, (2023). Tổ chức dạy học chủ đề “Sắc màu thực vật” (Khoa học Tự nhiên 8) theo hướng giáo dục STEAM. Tạp chí Giáo dục, 23(8-Số Đặc biệt), 168-174.
[10] HT Tuyết, (2023). Giáo dục STEM, STEAM và STREAM từ góc nhìn thế giới và Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 68-73. DOI: 10.15625/2615-8957/12310311.
[11] VVD Em, NTK Anh, and NQ bao, (2024). Thiết kế và tổ chức dạy học chủ đề STEAM “Đèn cảnh báo nguy hiểm ở đoạn đường quanh co và đèo dốc” nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức và kĩ năng trong môn Khoa học Tự nhiên. HNUE Journal of Science, 69(2), 227-237. DOI: 10.18173/2354-1075.2024-0039.
[12] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Hoá học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[13] LT Oai & PTT Hội, (2019). Sử dụng bài tập để rèn luyện kĩ năng vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học cho học sinh trong dạy học sinh học Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, (452), 57-60.
[14] ĐTT An, LQ Thắng, NS Cường & ĐQ Tiến, (2023). Xây dựng và sử dụng bài tập thực tiễn nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng cho học sinh trong dạy học môn Hóa học Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 23(7- Số Đặc biệt), 107-113.
[15] VVD Em, NTK Anh, and NQ Bao, (2023). Integrating the 5E instructional model and STEM to develop representation competency in the topic of “Substances and their transformations” for the 8th-grade natural science students. HNUE Journal of Science, 68(4), 191-202. DOI: 10.18173/2354-1075.2023-0094.
[16] NT Thanh, HT Phương & TT Ninh, (2014). Phát triển năng lực vận dụng kiến thức vào thực tiễn cho học sinh thông qua việc vận dụng lí thuyết kiến tạo vào dạy học Hoá học 10. Tạp chí Giáo dục, 342, 53-59.
[17] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông. Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục & Đào tạo).
[18] PD Linh, (2021). Vai trò của nghệ thuật trong phương pháp giáo dục STEAM. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 11(3), 38-46. https://doi.org/10.52714/dthu.11.3.2022.950.