STRUCTURE AND CRITERIA FOR ASSESSING COMMUNICATION AND COOPERATION COMPETENCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN TEACHING ECONOMIC AND LEGAL EDUCATION 10

Authors

  • Ngo Thi Tan Huong Faculty of Basic Sciences, Thai Nguyen University of Economics and Business Administration, Thai Nguyen province, Vietnam
  • Nguyen Bao Diep Bac Son High School, Lang Son province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0005

Keywords:

Competence, communication and cooperation capacity, capacity structure, capacity assessment criteria, Economics and Law Education 10

Abstract

Communication and collaboration capacity is one of the core competencies that learners need to achieve in the 2018 General Education program. Communication and collaboration capacity is a combination of individual communication and cooperation abilities to organize and control movement and development relationships in a specific order to well perform assigned learning tasks. Within the scope of this article, the authors researched a number of theoretical issues about the communication and collaboration capacity of high school students, focusing on manifestations, structures, and criteria assessing the communication capacity of high school students in teaching Economic and Legal Education subject 10 according to the 2018 General Education program

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Burns, T.W., Orconner, D.J. & Stocklmayer, S.M, 2003. “Science communication: a contemporary definition”. Public Understand. Sci. 12, p.183-202.

[2] Martin, M. M., 1994. “Development of a Measure of Interpersonal Communication Competence”. Communication Research Reports, 11(1), 33-44, https://doi.org/10.1080/08824099409359938.

[3] Spitzberg, B. H., 1983. “Communication competence as knowledge, skill, and impression”. Communication Education, 32(3), 323-329. https://doi.org/10.1080/03634528309378550.

[4] Gilbert, D. J., 2013. “Collaborative Competence: Redefining Management Education Through Social Construction”. Journal of Psychological, Issues in Organizational Culture, 4(3), 26-43. https://doi.org/10.1002/jpoc.21116.

[5] Borge, M., & White, B., 2016. “Toward the Development of Socio-Metacognitive Expertise: An Approach to Developing Collaborative Competence”. Cognition and Instruction, 34(4), 323-360. https://doi.org/10.1080/ 07370008.2016.1215722.

[6] NC Thắng, 2018. “Bồi dưỡng năng lực giao tiếp và hợp tác cho HS thông qua tổ chức hoạt động nhóm khi dạy học hàm số bậc nhất và hàm số bậc hai ở lớp 10”. Tạp chí Giáo dục, Số 436 (Kì 2 - 8/2018), tr.40-44.

[7] TT Gái, KT Kính, NTH Vân, (2020), “Thiết kế hoạt động trải nghiệm thiên nhiên phát triển năng lực giao tiếp và hợp tác cho HS cấp trung học cơ sở”. Tạp chí Giáo dục, Số 492 (Kì 2 - 12/2020), tr 40-45.

[8] BT Tâm, (2021). “Thiết kế công cụ đánh gia NLGT&HT của HS khối ngành sư phạm trong dạy học dự án ở trường Đại học Tây Nguyên”. Tạp chí Trường Đại học Tây Nguyên, số 49, tháng 8/2021, tr.134.

[9] NTT Hạnh, (2020). “Xây dựng tiêu chí đánh giá năng lực giao tiếp và hợp tác ở trẻ mẫu giáo theo định hướng của chương trình giáo dục phổ thông tổng thể năm 2018”. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, tập 17, số 11 (2020), tr.2066-2074.

[10] TQ Điệp, (2021). Quản lí giáo dục năng lực giao tiếp và hợp tác cho HS ở các trường THCS huyện Tuần Giáo, tỉnh Điện Biên. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thái Nguyên, Đại học Thái Nguyên.

[11] NN Ý, (1999). Đại từ điển Tiếng Việt. Nxb Văn hóa thông tin, Hà Nội.

[12] Viện Ngôn ngữ, 2003). Từ điển Tiếng Việt. Nxb Đà Nẵng.

[13] TT Huế, NĐ Dũng, (2018). “Phát triển NL giải quyết VĐ và sáng tạo cho HS thông qua một số bài tập chương nhóm Nitơ (Hóa học 11 nâng cao)”. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 6/2018, tr.194-199.

[14] HH Bình, (2015). “NL và đánh giá theo NL”. Tạp chí Khoa học, Đại học Sư phạm Tp. Hồ Chí Minh, số 6 (71), tr.21-32.

[15] Bộ Giáo dục & Đào tạo, 2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục & Đào tạo).

[16] TTM Phương (Chủ biên), NH An, PTK Dung, NT Toan, (2022). Giáo dục Kinh tế và Pháp luật 10 (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam

[17] TTM Phương (Chủ biên), NH An, PTK Dung, NT Toan, (2022). Giáo dục Kinh tế và Pháp luật 10 (Sách giáo viên). NXB Giáo dục Việt Nam.

[18] NB Điệp, (2023). Phát triển năng lực giao tiếp và hợp tác cho học sinh trung học phổ thông huyện Bắc Sơn tỉnh Lạng Sơn trong dạy học môn Giáo dục Kinh tế và Pháp luật 10. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.

Published

2024-01-12

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Huong, N.T.T. and Diep, N.B. (2024) “STRUCTURE AND CRITERIA FOR ASSESSING COMMUNICATION AND COOPERATION COMPETENCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN TEACHING ECONOMIC AND LEGAL EDUCATION 10”, Journal of Science Educational Science, 69(1), pp. 43–56. doi:10.18173/2354-1075.2024-0005.

Similar Articles

51-60 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.