FINANCIAL CAPACITY EDUCATION FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN CHINA AND SOME SUGGESTED ISSUES FOR VIETNAM IN THE CURRENT CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION

Authors

  • Nguyen Thi Xiem Faculty of Education, Hanoi Metropolitan University, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0112

Keywords:

China, digital transformation, financial literacy education, middle school students, Vietnam

Abstract

In the increasingly prominent context of digital transformation, financial literacy education has become a core competency enabling students to navigate the digital economy. This research indicates that China has established a diverse and comprehensive financial literacy education system for secondary school students based on a three-pillar model: policy guidance, interdisciplinary integration, and societal collaboration. Specifically, China has promulgated a national framework of standards for financial literacy, integrated financial content into subjects such as Mathematics and Ethics and Law, and promoted cooperation among schools, businesses, and society in the implementation of financial education programs. Drawing upon China's experience, the significance of developing a financial literacy education framework tailored to the Vietnamese context is evident. The research proposes that Vietnam should promote interdisciplinary integration, enhance the teaching of real-world case studies, prioritize teacher training, and establish a collaborative mechanism among schools, businesses, and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Lusardi A & Mitchell OS, (2011). Financial literacy and planning: Implications for retirement wellbeing. Journal of Pension Economics & Finance, 10(4), 509-525, DOI:10.2139/ssrn.1695146.

[2] OECD, (2012). PISA 2012 Results: Students and Money, Financial Literacy Skill, for the 21st CENTUR (Volume VI), OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2012-results-students-and-money-volume-vi_9789264208094-en.html

[3] Bộ Giáo dục nước Cộng hòa Nhân dân Trung Hoa, (2022). Tiêu chuẩn chương trình giảng dạy giáo dục bắt buộc (Phiên bản 2022). NXB Đại học Sư phạm Bắc Kinh, Bắc Kinh. ISBN 9787303276653 (bản tiếng Trung).

[4] TN Sao & NX Quân, (2019). Phân tích Khung tiêu chuẩn giáo dục năng lực tài chính Trung Quốc. NXB Khoa học, Bắc Kinh. ISBN 9787030604620 (bản tiếng Trung).

[5] HT Hồng & VX Xuân, (2020). Giáo dục tài chính cho học sinh Trung học cơ sở. NXB Tài chính Kinh tế Trung Quốc, Bắc Kinh. ISBN 9787509599709 (bản tiếng Trung).

[6] Đ Vũ, (2022). Sách hướng dẫn thực hành giảng dạy năng lực tài chính cho học sinh trung học. NXB Đại học Tài chính Kinh tế Tây Nam, Thành Đô. ISBN 9787550451643 (bản tiếng Trung).

[7] H Như, (2021). Quản lí tài sản (Trung học). NXB Giáo dục Chiết Giang, Hàng Châu. ISBN 9787572214332 (bản tiếng Trung).

[8] T Oánh & VC Hòa, (2017). Dẫn dắt giáo dục năng lực tài chính Tiểu học và Trung học bằng quan điểm lợi ích xã hội chủ nghĩa Trung Quốc. Chương trình Giáo dục cơ bản, volume (13): 26-30. ISSN 1672-6715 CN:11-5187 DOI:CNKI:SUN:JCJK.0.2021-13-004. (bản tiếng Trung).

[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán.

[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân.

Published

2025-08-08

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thi Xiem, N. (2025) “FINANCIAL CAPACITY EDUCATION FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN CHINA AND SOME SUGGESTED ISSUES FOR VIETNAM IN THE CURRENT CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION”, Journal of Science Educational Science, 70(6), pp. 88–98. doi:10.18173/2354-1075.2025-0112.

Similar Articles

71-80 of 258

You may also start an advanced similarity search for this article.