DESIGNING AND IMPLEMENTING FLASHCARDS FOR TEACHING HISTORY TOPICS IN UPPER SECONDARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0033Keywords:
flashcards, history teaching, innovative teaching methods, learning effectiveness, high schoolAbstract
This study investigates the role and effectiveness of designing and using flashcards in high school history education to enhance teaching quality and develop students' self-learning and creative thinking skills. A quantitative study was conducted in Hanoi with the participation of 21 teachers and 457 students to identify advantages and challenges and propose an effective process and measures for using flashcards. The findings indicate that flashcards are valuable tools that help students retain knowledge more deeply and for longer periods while increasing their learning engagement. Various technological tools such as Quizlet, Canva, and Flashcard Deluxe have significantly supported teachers in designing flashcards. However, challenges related to time constraints, technological skills, and student motivation remain significant obstacles. The flashcard design process includes five steps, from defining lesson objectives to evaluating their effectiveness. This research provides both theoretical and practical foundations for integrating flashcards into history teaching, contributing to the innovation of teaching methods in high schools.
Downloads
References
[1] Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo Hà Nội, 2018).
[2] H Phê & HTT Linh (2007), Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng, Đà Nẵng.
[3] PN Liên (chủ biên), TĐ Tùng & NT Côi (2012), Phương pháp dạy học Lịch sử (tập 1, 2), trang 198. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[4] NT Côi (2006), Các con đường, biện pháp nâng cao hiệu quả dạy học lịch sử ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[5] Dạy và học tích cực – Dự án Việt Bỉ (2008).
[6] NT Bích (2017), Tổ chức dạy học chủ đề “Cách mạng tháng Mười Nga năm 1917: từ chế độ Nga Hoàng đến chính quyền Xô viết” ở trường THPT theo hướng phát triển năng lực học sinh. Hội thảo Khoa học quốc tế, Đại học Quốc gia Hà Nội.
[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Công văn số 5512/BGDĐT - GDTrH, Về việc xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường, Hà Nội, ngày 18 tháng 12 năm 2020.
[8] NL Bình (chủ biên), ĐH Trà, NP Hồng & CT Thặng (2017). Dạy và học tích cực. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.