DIGITAL TRANSFORMATION FOR ENHANCING STUDENTS’ EXPERIENCES: A CASE STUDY OF A KEY PEDAGOGICAL UNIVERSITY

Authors

  • Pham Thi Lan Phuong Institute for Education Research, Ho Chi Minh City University of Education, Ho Chi Minh City, Vietnam
  • Tran Duc Thuan Department of Primary Education, Ho Chi Minh City University of Education, Ho Chi Minh City, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0007

Keywords:

digital transformation, e-learning, higher education, students’ experiences

Abstract

Digital transformation in higher education has received increasing attention recently. This paper discusses the implementation process of digital transformation at a key pedagogical university using a single-case research approach. The study provides a comprehensive account of how digitalization has been applied in a real-life context. The research results show that the university has focused on digitalizing business processes and enhancing e-learning. It has fostered a culture of technology application in its operations, which has significantly benefited students by providing more convenient e-learning experiences. While the initial positive outcomes indicate that digital transformation presents an opportunity for universities, fully integrating digital technology into every aspect of the organization and achieving a comprehensive transformation of the operating model remain challenges.

Downloads

References

[1] LMC Benavides, JAT Arias, MDA Serna, JWD Bedoya & D Burgos (2020). Digital transformation in higher education institutions: A systematic literature review. Sensors, 20(11), 3291. DOI:10.3390/s20113291.

[2] V Díaz-García, A Montero-Navarro, JL Rodríguez-Sánchez, & R Gallego-Losada (2022). Digitalization and digital transformation in higher education: A bibliometric analysis. Frontiers in Psychology, 13, 1081595–1081595.

[3] T Gkrimpizi, P Vassilios, & M Ioannis (2024). Defining the Meaning and Scope of Digital Transformation in Higher Education Institutions. Administrative Sciences 14(3), 48. https://doi.org/10.3390/admsci14030048.

[4] DC Brooks & M McCormack (2020). Driving Digital Transformation in Higher Education. ECAR research report. Louisville, CO: ECAR, June 2020.

[5] Chính phủ (2017). Chỉ thị số 16/CT-TTg của Thủ tướng chính phủ ngày 04 tháng 5 năm 2017 về việc tăng cường năng lực tiếp cận cuộc cách mạng công nghiệp lần thứ 4 (CMCN 4.0).

[6] LD Hải (2023). Chuyển đổi số trong giáo dục giai đoạn 2020 - 2022: Nghiên cứu trắc lượng khoa học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(4), 77-43.

[7] HCG Khánh, TTH Liên, và MTD Trang (2023). Chuyển đổi số cơ sở giáo dục đại học nhìn từ mô hình trưởng thành số: Nghiên cứu trường hợp Trường Đại học Kinh tế - Luật. Sci. Tech. Dev. J.-Eco. Law Manag, 7(2):4355-4370.

[8] VT Giang và NH Nam (2019). Dạy học kết hợp - Một hình thức phù hợp với dạy học đại học ở Việt Nam thời đại kỉ nguyên số. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 64(1), 165-177, DOI: 10.18173/2354-1075.2019-0017.

[9] PTN Thanh, NN Thông và NTP Thảo (2020). Cảm nhận của sinh viên chính quy khi trải nghiệm học trực tuyến hoàn toàn trong thời gian phòng chống dịch Covid-19. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 15(4), 18-28.

[10] NT Linh (2023). Đánh giá tính hiệu quả của hệ thống học trực tuyến tại Trường Đại học Công nghệ thông tin và Truyền thông, Đại học Thái Nguyên. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(1), DOI: https://doi.org/10.15625/2615-8957/12310111.

[11] BQ Dũng, NTH Phương, & TTX Nhi (2021). Một số khó khăn của sinh viên khi học trực tuyến trong bối cảnh đại dịch Covid -19 (Nghiên cứu trường hợp đối với sinh viên Công tác xã hội, trường Đại học Khoa học, Đại học Huế). CSDL Khoa học và Công nghệ, Đại học Huế. https://csdlkhoahoc.hueuni.edu.vn/index.php/article/detail_full/33268

[12] R Owston, D York & S Murthar (2013). Student perceptions and achievement in a university blended learning strategic initiative. The internet and higher education, 18, 38-46.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2022). Quyết định số 4740/QĐ-BGDĐT ngày 30 tháng 12 năm 2022 ban hành Bộ tiêu chí chí đánh giá chuyển đổi số cơ sở giáo dục đại học.

[14] Bộ Giáo dục và Đào tạo (2024). Thông tư số 01/2024/TT-BGDĐT ngày 05 tháng 02 năm 2024 ban hành chuẩn cơ sở giáo dục đại học.

[15] Bloomberg J, (2018). Digitization, digitalization, and digital transformation: confuse them at your peril. Forbes. Retrieved on August, 28(2019), 1-6.

[16] T Gkrimpizi, V Peristeras & I Magnisalis (2023). Classification of Barriers to Digital Transformation in Higher Education Institutions: Systematic Literature Review. Educ. Sci., 13, 746. https://doi.org/10.3390/educsci13070746.

[17] Bộ Thông tin và Truyền thông (30/06/2024). Chuyển đổi số là gì? https://dx.mic.gov.vn/docs/chuyen-doi-so-la-gi/.

[18] V Laterza, CE Tømte & RT Pinheiro (2020). Guest editorial: Digital transformations with “Nordic characteristics”? Latest trends in the digitalization of teaching and learning in Nordic higher education. Nordic Journal of Digital Literacy, 15(4), 225-233.

[19] Johnson RB & Christensen LB, (2024). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Sage publications.

[20] RK Yin (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

[21] Santa Clara University (2023, December). Student Feedback on Online Summer Courses. https://www.scu.edu/media/information-services/academic-technology/Student-Online-Course-Summer-Survey-Report---October-2019.pdf .

[22] LP Quốc & DTH Hiếu (2019). Đổi mới công tác bồi dưỡng đội ngũ nhà giáo của Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh đáp ứng Cách mạng Công nghiệp 4.0. Đổi mới phương pháp dạy và học tại các trường đại học, cao đẳng trên địa bàn TP.HCM trong bối cảnh cuộc cách mạng công nghiệp 4.0, Hội thảo của Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, 203-212.

[23] Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (4/2024). Talkshow: HCMUE – Tiên phong chuyển đổi số trong giáo dục, https://hcmue.edu.vn/vi/tin-tuc-su-kien/su-kien/1659-talkshow-hcmue-tien-phong-chuy-n-d-i-s-trong-giao-d-c.

[24] Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (2020). Hướng dẫn sử dụng hệ thống đào tạo trực tuyến HCMUE-Elearning Portal, https://hcmue.edu.vn/images/pdf/User-guide-BDGV-2402.pdf.

[25] Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh (2023). Quyết định ban hành Quy định đào tạo và bồi dưỡng trực tuyến của Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, https://panew.hcmue.edu.vn/images/Binh/Quy-dinh-dao-tao-boi-duong-truc-tuyen.pdf.

Published

2025-01-02

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thi Lan Phuong, P. and Duc Thuan, T. (2025) “DIGITAL TRANSFORMATION FOR ENHANCING STUDENTS’ EXPERIENCES: A CASE STUDY OF A KEY PEDAGOGICAL UNIVERSITY”, Journal of Science Educational Science, 70(1), pp. 66–77. doi:10.18173/2354-1075.2025-0007.

Similar Articles

1-10 of 198

You may also start an advanced similarity search for this article.