DESIGNING AN AUGMENTATIVE AND ALTERNATIVE COMMUNICATION TOOLKIT IN A SPECIALIZED EDUCATION ENVIRONMENT

Authors

  • Nguyen Nu Tam An Faculty of Special Education, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Do Phuong Uyen Khanh Tam Special Education System, Hanoi city, Vietnam
  • Mai Thuy Quynh Khanh Tam Special Education System, Hanoi city, Vietnam
  • Vu Nguyen Tuong Vi Khanh Tam Special Education System, Hanoi city, Vietnam
  • Nguyen Ba Luyen Post Graduate student K34, Faculty of Special Education, Hanoi National University of Education, Hanoi city, VietNam
  • Nguyen Thi Hoa Khanh Tam Special Education System, Hanoi city, Vietnam
  • Le Le Thi Hoa Khanh Tam Special Education System, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0109

Keywords:

Augmentative and Alternative Communication, Autism Spectrum Disorder

Abstract

Augmentative and Alternative Communication (AAC) for children with autism spectrum disorder (ASDs) is mainly communication through the exchange of images, symbols, and signs. With advantages such as clarity, consistency, stability, convenience, and promoting the visual perceptual abilities of children with ASDs, AAC is considered an effective communication tool for children with ASDs. This study aims to propose an AAC toolkit for use in specialized educational environments, including criteria for designing and using AAC tools, the process of building an AAC toolkit, the structure of the AAC toolkit, how to place the toolkit in a specialized educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Wong C, Odom SL, Hume KA. Cox AW, Fettig A, Kucharczyk S, ... & Schultz TR, (2015). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of autism and developmental disorders, 45, 1951-1966.

[2] Steinbrenner JR, Hume K, Odom SL, Morin KL, Nowell SW, Tomaszewski B, ... & Savage MN, (2020). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG Child Development Institute.

[3] Prior M, Roberts JMA, Rodger S, Williams K & Sutherland R, (2011). A review of the research to identify the most effective models of practice in early intervention of children with autism spectrum disorders. Australian Government Department of Families, Housing, Community Services and Indigenous Affairs, Australia.

[4] ĐT Thơm, HTL Quyên & NNT An, (2017). Các hướng tiếp cận chính trong can thiệp giao tiếp cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ. Kỉ yếu hội thảo quốc tế lần thứ nhất về Giáo dục trẻ rối loạn phát triển, 302 – 315.

[5] ĐT Thảo, (2011). Xây dựng và sử dụng tranh ảnh hỗ trợ giao tiếp cho trẻ rối loạn tự kỉ. Tạp chí khoa học- Trường ĐHSP Hà Nội, số 4, năm 2011, 107-116.

[6] HTL Quyên, (2014). Các hình thức giao tiếp bổ trợ và thay thế dành cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ và khuyết tật trí tuệ có khó khăn về giao tiếp. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 8, 69-71.

[7] HTL Quyên, (2013). Đánh giá kĩ năng dạy trẻ tự kỉ giao tiếp sử dụng phương pháp PECS. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 12, 48-50, 55.

[8] N N T An, (2018). Kết hợp PECS và ABB/VB trong can thiệp giao tiếp cho trẻ RLPTK. Tạp chí khoa học, số 63, 239-247.

[9] NNT An, (2020). Nghiên cứu ứng dụng các phương pháp trị liệu trong giáo dục trẻ RLPTK tại Việt Nam. Đề tài khoa học công nghệ cấp Bộ - MS SPH 2017 – 40.

[10] An NNT, Thuy CB, Ngoc TTB, Huong NTC, My NH, Thu DNT, ... & Quynh MT, (2023). Status of using augmentative and alternative communication in intervention for children with autism spectrum disorder in Vietnam. Journal of Special Needs Education, 13, 13-25.

[11] NNT An, ĐT Thảo, CB Thuỷ, NTT Dung, NTC Hường, PTT Linh, NC Khanh & TT Anh, (2022). Đề xuất các tiêu chí cơ bản trong xây dựng bộ công cụ giao tiếp bổ trợ và thay thế cho trẻ rối loạn phổ tự kỉ. Tạp chí khoa học, số 67, 130-140.

[12] NNT An, (2024). Can thiệp rối loạn phổ tự kỉ - Để khác biệt không là rào cản. NXB Thế giới, 199.

Published

2024-12-15

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Nu Tam An, N. (2024) “DESIGNING AN AUGMENTATIVE AND ALTERNATIVE COMMUNICATION TOOLKIT IN A SPECIALIZED EDUCATION ENVIRONMENT”, Journal of Science Educational Science, 69(5A), pp. 345–354. doi:10.18173/2354-1075.2024-0109.

Similar Articles

1-10 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.