DEVELOPING CRITICAL THINKING IN HISTORY EDUCATION: A CASE STUDY AT HANOI VINSCHOOL SECONDARY SCHOOL

Authors

  • Nguyen Thi Bich Faculty of History, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0003

Keywords:

critical thinking, History teaching, students, Hanoi Vinschool Secondary School

Abstract

This paper proposes measures to develop critical thinking - a form of higher-order thinking -among students in history classes, in alignment with the competency-oriented objectives of Vietnam’s 2018 General Education Program. The study is based on feedback from 346 seventh-grade students at Vinschool Secondary School, Hanoi, who participated in history lessons designed to foster critical thinking. The findings reveal that lessons emphasizing critical thinking led to more dynamic and engaging classroom environments, enhanced students' enthusiasm for learning, and facilitated deeper comprehension of historical knowledge. However, effective history lessons require the flexible and diverse application of active teaching methods, such as problem-based scenarios, the Socratic questioning method, debates, and role-playing. Leveraging the favorable conditions of the Vinschool Hanoi education system, the proposed measures have contributed to nurturing students into global citizens equipped with the knowledge, life skills, and the ability to think critically and solve problems.

Downloads

References

[1] Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.

[2] NP Thảo, (2015). Phát triển tư duy phản biện cho học sinh thông qua đối thoại trong dạy học môn Toán ở trường Trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[3] Baron JB & Sternberg RJ, (2000). Dạy kĩ năng tư duy - Lí luận và thực tiễn, Dự án Việt - Bỉ.

[4] ĐTD Thủy, NTD Phương & TLN Hà, (2021). Thiết kế câu hỏi rèn luyện tư duy phản biện cho học sinh trong chủ đề “Sinh sản ở thực vật” phần sinh học cơ thể, sinh học lớp 11. Tạp chí Giáo dục số đặc biệt, 7, 41-43.

[5] NH Thanh & NT Hiền, (2021). Rèn luyện tư duy phản biện cho học sinh trung học phổ thông đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 66(1). DOI: 10.18173/2354-1075.2021-0005

[6] Trường Trung học Vinschool, Giới thiệu về hệ thống Vinschool, (https://vinschool.edu.vn/gioi-thieu/ve-he-thong-giao-duc-vinshool/)

[7] NT Côi, (2006). Các con đường, biện pháp nâng cao hiệu quả dạy học lịch sử ở trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[8] NT Hùng, (2012). Lịch sử triết học phương Tây (Từ triết học Hi Lạp cổ đại đến triết học cổ điển Đức). NXB Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

[9] PN Liên (Chủ biên), (2011). Phương pháp luận sử học. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[10] H Phê (Chủ biên), (2003). Từ điển Tiếng Việt. tr.1583, NXB Đà Nẵng.

Published

2025-01-12

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thi Bich, N. (2025) “DEVELOPING CRITICAL THINKING IN HISTORY EDUCATION: A CASE STUDY AT HANOI VINSCHOOL SECONDARY SCHOOL”, Journal of Science Educational Science, 70(1), pp. 26–35. doi:10.18173/2354-1075.2025-0003.

Similar Articles

11-20 of 197

You may also start an advanced similarity search for this article.