PROPOSED DIGITAL COMPETENCY FRAMEWORK FOR PRIMARY EDUCATION STUDENTS IN THE CURRENT CONTEXT

Authors

  • Nguyen Trung Kien Department of Educational Psychology, College of Education, Vinh University, Nghe An province, Viet Nam
  • Tran Hang Ly Department of Educational Psychology, College of Education, Vinh University, Nghe An province, Viet Nam
  • Nguyen Thi Ky Department of Educational Psychology, College of Education, Vinh University, Nghe An province, Viet Nam
  • Phan Huy Ha Department of Educational Psychology, College of Education, Vinh University, Nghe An province, Viet Nam
  • Bui Thi Thuy Duong Department of Educational Psychology, College of Education, Vinh University, Nghe An province, Viet Nam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0104

Keywords:

digital competence, digital competence framework, primary education, primary education students, general education program

Abstract

Digital competence is widely regarded as a fundamental and core competence of citizens in the digital age. Based on the General Education Curriculum for Information Technology, the article analyzes and compares competency requirements for primary school students with the Global Digital Competence Framework (DLGF) and the digital competence framework of Vietnamese high school students. Based on the current digital competence frameworks for educators, we initially propose a digital competence framework for students in primary education. This will be the premise for educational institutions to build training programs aimed at developing digital competence for students in primary education to meet the requirements of current educational reform the requirements of current educational innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] FL Gaol & E Prasolova-Førland, (2022). Special section editorial: The frontiers of augmented and mixed reality in all levels of education. Educ. Inf. Technol., 27(1), 611–623. Doi: 10.1007/s10639-021-10746-2.

[2] R Vuorikari, S. Kluzer, and Y. Punie (2022). DigComp 2.2. The Digital Competence Framework for Citizens. Publications Office of the European Union, p.1-127. Doi: 10.2760/115376.

[3] UNICEF (2024, Sep, 28). Educators’ Digital Competency Framework. https://www.unicef.org/eca/reports/educators-digital-competence-framework

[4] UNESCO (2024, Oct, 2). A Global Framework of Reference on Digital Literacy Skills for Indicator 4.4.2. Inf. Pap. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf. Consultado em 05fev2023, 17:45

[5] JISC (2024, October, 3). Building digital capabilities framework the six elements defined. https://digitalcapability.jisc.ac.uk/what-is-digital-capability/individual-digital-capabilities/

[6] G Falloon, (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educ. Technol. Res. Dev., 68(5), 2449–2472. Doi: 10.1007/s11423-020-09767-4.

[7] X Han, Q Zhou, M Li, Yuping & W Editors, (2024). Technical and Vocational Teacher Professional Development in the Digital Age SpringerBriefs in Education. Journal of Vocational Education & Training, 76(5), 1264–1266.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24 tháng 1 năm 2025 quy định khung năng lực số cho người học.

[9] LA Vinh, BD Quỳnh, ĐĐ Lân, ĐT Lai & TN Trí, (2021). Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 17(1), 1–11.

[10] ĐV Hùng et al.,(2021). Khung năng lực số dành cho sinh viên. Khoa Thông tin - Thư viện, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân Văn, Đại học Quốc gia Hà Nội, tr.1-48.

[11] VTM Hường, (2024). Các tiêu chí đánh giá và định hướng phát triển năng lực số cho sinh viên Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(4), 1–6.

[12] Thủ tướng Chính phủ, (2022). Quyết định số 31/QĐ-TTg, ngày 25 tháng 01 năm 2022 phê duyệt đề án tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

[14] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

[15] TTP Thảo, TT Hải, LM Cường, ĐB Châu & T Trung, (2024). Năng lực số của học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 6–11.

[16] A Sánchez-Caballé, M Gisbert-Cervera & F Esteve-Mon, (2020). The digital competence of university students: A systematic literature review. Aloma, 38(1), 63–74. https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.1.63-74

[17] A Ferrari, (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Jt. Res. Cent. Eur. Comm., p. 91. Doi: 10.2791/82116.

[18] V Scuotto & M Morellato, (2013). Entrepreneurial Knowledge and Digital Competence: Keys for a Success of Student Entrepreneurship. J. Knowl. Econ., 4(3), 293–303. Doi: 10.1007/s13132-013-0155-6.

[19] JMP Tornero, (2004). Promoting digital literacy final report understanding digital literacy. Gabinete de Comunicación y Educación Universidad Autónoma de Barcelona, p.1-157.

[20] Council of the European Union, (2018). Recommendation on key competences for lifelong learning,” Off. J. Eur. Union, p.1-13. https://cutt.ly/MKKtVUN

[21] Thủ tướng Chính phủ, (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 3 tháng 6 năm 2020 phê duyệt Chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030.

[22] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2021). Quy định số 17/2021/TT-BGDĐT ngày 22 tháng 6 năm 2021 về chuẩn chương trình đào tạo, xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.

[23] Thủ tướng Chính phủ, (2016). Quyết định số 1982/QĐ-TTg ngày 18 tháng 10 năm 2016 về khung trình độ quốc gia Việt Nam.

[24] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22 tháng 8 năm 2018 quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

[25] INTEF (2024, Oct, 5). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. https://intef.es/wp-content/uploads/2022/03/MRCDD_V06B_GTTA.pdf

Published

2025-05-11

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Trung Kien, N. (2025) “PROPOSED DIGITAL COMPETENCY FRAMEWORK FOR PRIMARY EDUCATION STUDENTS IN THE CURRENT CONTEXT”, Journal of Science Educational Science, 70(6), pp. 3–13. doi:10.18173/2354-1075.2025-0104.

Similar Articles

91-100 of 246

You may also start an advanced similarity search for this article.