DESIGNING AND USING CONCEPT MAP IN THE SUBJECT OF ECONOMICS AND LAW EDUCATION FOR 10TH GRADE (RESEARCH THROUGH SURVEY IN SELECTED HIGH SCHOOLS IN HANOI CITY)
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0038Keywords:
concept map, students, teachers, Economic and Law educationAbstract
A concept map is a visual tool for representing and organizing knowledge by systematically establishing connections between concepts. This study employs a literature review to clarify the theoretical foundations for designing and utilizing concept maps in teaching Economics and Law Education for Grade 10. Additionally, a survey and investigation involving nine Economics and Law Education teachers and over 700 high school students across selected schools in Hanoi provided practical insights. Based on both theoretical and empirical findings, the authors propose approaches to designing and implementing concept maps in teaching Economics and Law Education for Grade 10.
Downloads
References
[1] Joseph D.Novak, (2010). Reflections on a half-century of thinking in science education and research: Implications from a twelve year longitudinal study of children’s learning, Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 23-41. DOI: 10.1080/14926150409556595.
[2] John R. McClure, Brian Sonak and Hoi K. Suen, (1999). Concept Map Assessment of Classroom Learning: Reliability, Validity, and Logistical Practicality. Journal of Research in Science Teaching, 36(4), 475-492. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4<475::AID-TEA5>3.0.CO;2-O.
[3] John C. Nesbit, Olusola O. Adesope, (2006). Learning with Concept and Knowledge Maps: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 76 (3), 413-448. https://doi.org/10.3102/00346543076003413.
[4] Tanya Evans & Inae Jeong, (2023). Concept maps as assessment for learning in university mathematics, Educational Studies in Mathematics, 475-498. https://doi.org/10.1007/s10649-023-10209-0.
[5] NP Chỉnh, (2009). Cơ sở lí thuyết của bản đồ khái niệm. Tạp chí Giáo dục, 1(210), kỳ 2 - 3/2009.
[6] ĐKT Ninh, (2017). Bồi dưỡng khả năng ghi nhớ kiến thức cho học sinh trong quá trình học Toán bằng cách sử dụng bản đồ khái niệm. Tạp chí Giáo dục, 400, 43-47.
[7] NP Chỉnh & PTH Tú, (2011). Thiết kế bản đồ khái niệm trong dạy học Di truyền học (Sinh học 12). Tạp chí Giáo dục số 265, 50-55.
[8] NH Lĩnh, (2012). Quy trình xây dựng bản đồ khái niệm trong dạy học vật lí ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục số 288, 58-60.
[9] ĐKT Ninh, (2018). Sử dụng bản đồ khái niệm trong đánh giá hoạt động học tập môn Toán của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 438 (Kì 2 - 9/2018), 44 - 48.
[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Giáo dục công dân, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.
[11] NTM Lộc (Tổng chủ biên), PV Thắng (Chủ biên), PTH Điệp, DTT Nga, TTD Oanh, NN Tân, TV Thắng, HT Thinh & HT Thuận (2023). Giáo dục kinh tế và pháp luật lớp 10 - Bộ sách Cánh Diều. Nxb Đại học Huế, tr. 6-141.