RESEARCH ON BUILDING AI CHATBOT: TINBOT 10 AND SUGGESTIONS FOR PEDAGOGICAL METHODS USING TINBOT 10TO SUPPORT TEACHING PYTHONPROGRAMMING

Authors

  • Truong Thi Dao Student of the Faculty of Information Technology, Hanoi University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Kieu Phuong Thuy Faculty of Information Technology, Hanoi University of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0119

Keywords:

artificial intelligence, AI Chatbot, 10th Grade Computer Science, Poe AI, Python programming

Abstract

The advancement of Artificial Intelligence has opened up many opportunities to enhance the quality of education, especially in programming instruction. In topic F – “Problem Solving with the Help of Computers”, Computer Science 10 requires students to develop algorithmic thinking and programming skills. However, many students still struggle with understanding syntax, debugging, and applying algorithms to real-world problems. To address this issue, the study proposes the application of an AI Chatbot as a virtual teaching assistant to help personalize learning content. The researchers surveyed the current state of teaching and learning Python programming in topic F of Computer Science 10, while also conducting a pedagogical experiment with a group of students using the AI Chatbot compared to a group learning through traditional methods. The experimental results showed that the experimental group achieved an average score of 8.04 compared to the control group’s 7.07, with a statistically significant difference (p < 0.05), indicating that the AI Chatbot is effective in improving learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] NLN Vi, (2023). Khám phá tác động của Trí tuệ nhân tạo trong giáo dục đại học: Ứng dụng và thách thức. Tạp Chí Khoa học Trường Đại học Quốc Tế Hồng Bàng, 6, 97-104. DOI: https://doi.org/10.59294/HIUJS.CDS.2023.369.

[2] XN Nguyện, TT Thanh & TT Thao, (2024). Nâng cao hiệu quả tự học ngôn ngữ lập trình cho học sinh thông qua sử dụng một số công cụ số. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 144-148.

[3] Chen L, Chen P & Lin Z, (2020). Artificial Intelligence in Education: A Review. IEEE Access, 8, 75264-75278. DOI: 10.1109/ACCESS.2020.2988510.

[4] KP Thùy & NC Trung, (2021). Một số giải pháp phát triển năng lực tự học cho học sinh thông qua dạy học “Chủ đề F – Giải quyết vấn đề với sự trợ giúp của máy tính” (Tin học 10). Tạp chí Giáo dục, 1(515), 29-34.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Tin học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT). Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam.

[6] LĐ Long & PV Huy, (2017). Ngôn ngữ lập trình giáo dục và đổi mới chương trình giảng dạy mới ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 14(1), 5-15.

[7] Verleger M & Pembridge J, (5/2/2025). A Pilot Study Integrating an AI-driven Chatbot in an Introductory Programming Course. IEEE Frontiers in Education Conference (FIE). https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/8659282.

[8] Mendoza S, Sánchez-Adame LM, Urquiza-Yllescas JF, González-Beltrán BA & Decouchant D, (2022). A model to develop chatbots for assisting the teaching and learning process. Sensors, 22(15), 5532. DOI: https://doi.org/10.3390/s22155532.

[9] Goel AK & Joyner DA, (2017). Using AI to Teach AI: Lessons from an Online AI Class. AI Magazine, 38(2), 48-59. DOI: https://doi.org/10.1609/aimag.v38i2.2732.

[10] Alves JVB, Gonçalves YT & Silva HB, (2024). Use of ChatBots in Programming Education: A Scoping Review. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 1744-1755. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242473.

[11] NM Giám, (2024). Dạy học định hướng phát triển năng lực tự học môn Hóa học với sự hỗ trợ công nghệ trí tuệ nhân tạo. Luận án Tiến sĩ Lí luận và Phương pháp dạy học, Đại học Bách khoa Hà Nội.

[12] VTN Lý, (2023). Ứng dụng ChatGPT trong lập trình. Thông tin Khoa học và Công nghệ, 30, 41-48.

[13] DT Linh, (2023). Ứng dụng ChatGPT thúc đẩy dạy và học bậc đại học trong kỉ nguyên trí tuệ nhân tạo. Tạp chí khoa học và công nghệ trường Đại học Bình Dương, 6(2), 153-160.

[14] NT Dũng, (2024). Cơ hội và thách thức khi sử dụng AI chatbot trong dạy học lập trình: nghiên cứu trường hợp ở khu vực miền Trung và Tây Nguyên. Tạp Chí Giáo dục, 24(7), 49–54.

[15] TTH Lài, (2018). Ứng dụng trực quan trong dạy lập trình cho học sinh phổ thông. Luận văn Thạc sĩ Khoa học Máy tính, Trường Đại học Bách Khoa Đà Nẵng.

[16] NB Kim & LK Thành, (2006). Phương pháp dạy học Đại cương môn Tin học. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm Hà Nội.

[17] Saul McLeod, (2/3/2025). Vygotsky’s Sociocultural Theory of Cognitive Development. https://www.simplypsychology.org/vygotsky.html.

[18] BA Kiệt & TH Phát, (2024). Vận dụng lí thuyết kiến tạo xã hội vào dạy học giải bài tập xác suất có điều kiện lớp 12. Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, 60(4C), 187-196.

[19] Ajzen I, (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.

[20] NV Doc, NTH Nam, NT Thanh & NM Giam, (2023). Teaching mathematics with the assistance of an AI chatbot to enhance mathematical thinking skills for high school students. International Journal of Current Science Research and Review, 6(12), 8574-8580. DOI: https://doi.org/10.47191/ijcsrr/v6-i12-102.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Thi Dao, T. and Phuong Thuy, K. (2025) “RESEARCH ON BUILDING AI CHATBOT: TINBOT 10 AND SUGGESTIONS FOR PEDAGOGICAL METHODS USING TINBOT 10TO SUPPORT TEACHING PYTHONPROGRAMMING”, Journal of Science Educational Science, 70(6), pp. 164–175. doi:10.18173/2354-1075.2025-0119.

Similar Articles

181-188 of 188

You may also start an advanced similarity search for this article.