THE CURRENT STATUS OF DEVELOPING PROFESSIONAL COMPETENCY OF YOUNG LECTURERS AT HO CHI MINH NATIONAL ACADEMY OF POLITICS TO MEET THE REQUIREMENTS OF NEW TASKS
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0055Keywords:
Competency, professional competency, young lecturers, new requirements of tasksAbstract
In the context of educational innovation and the current 4.0 revolution, the teaching profession also needs to undergo transformations to align with the development trends of the era. Developing professional competencies for the teaching staff in general, and for young teachers in particular, is considered a practical task in the comprehensive reform of the education sector. For the Ho Chi Minh National Academy of Politics, the young teaching staff is an integral part of the teaching force, directly determining the quality of training and development at the Academy. This article studies and objectively evaluates the current status of professional competency development for young teachers at the Ho Chi Minh National Academy of Politics through survey and interview methods, and based on that, offers several recommendations to enhance the professional competencies of young teachers at the Academy to meet the requirements of new tasks.
Downloads
References
[1] Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies.
[2] Lan, N. T. H. (2023). Yêu cầu về năng lực nghề nghiệp của giáo viên hiện nay. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Hồng Đức, 63, 91–98.
[3] Diễm, N. T. N., & Phu, N. B. (2024). Phát triển năng lực nghề nghiệp cho đội ngũ giáo viên: Nghiên cứu thực trạng tại một số trường tiểu học huyện Hóc Môn, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt 11/2024.
[4] Thiệp, L. Q., Johnstone, D. B., & Altbach, P. G. (2007). Giáo dục Đại học Hoa Kỳ. Nhà xuất bản Giáo dục.
[5] Mao, W. (2021). A strategic research on young teachers in colleges and universities to raise their enthusiasm for social service. Office of Party and Government Affairs, Southwest University, Chongqing, China.
[6] Nga, Đ. T. (2021). Bồi dưỡng năng lực sư phạm cho giáo viên trẻ ở các trường đại học hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, Số đặc biệt 5/2021.
[7] Đảng ủy Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh. (2021). Nghị quyết số 13-NQ/ĐU ngày 30/12/2021 của Ban Thường vụ Đảng ủy Học viện về đào tạo, bồi dưỡng, sử dụng và phát triển đội ngũ cán bộ, giáo viên trẻ của Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045. Hà Nội.
[8] Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh. (2022). Báo cáo tổng kết công tác tổ chức - cán bộ năm 2022 và phương hướng, nhiệm vụ năm 2023. Hà Nội.
[9] Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh. (2024). Báo cáo tổng kết năm 2023 và nhiệm vụ năm 2024. Hà Nội.
[10] Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh. (2022). Đào tạo, bồi dưỡng, sử dụng và phát triển đội ngũ giáo viên trẻ của Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045. Báo cáo tổng hợp kết quả nghiên cứu đề án khoa học cấp Bộ trọng điểm. Hà Nội.
[11] Học viện Chính trị Khu vực IV - Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh. (2023). Báo cáo tổng kết năm 2022 và nhiệm vụ năm 2023. Hà Nội.