DEVELOPING A COMPETENCY FRAMEWORK FOR VOCATIONAL EDUCATION LECTURERS AT COLLEGES IN THE CONTEXT OF INTERNATIONAL INTEGRATION

Authors

  • Pham Thi Anh Ngoc Board of Directors, College of Agricultural Engineering, Vinh Phuc Province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0050

Keywords:

vocational education lecturers, competency framework, international integration, digital transformation, lecturer development

Abstract

Based on a survey of 360 vocational education and training (VET) managers and lecturers, along with 420 students from eight colleges in the Red River Delta region, this paper presents the findings of a study on developing a competency framework for VET lecturers in the context of international integration. The proposed framework consists of five standards, 14 criteria, and a set of specific indicators, comprehensively reflecting the groups of professional, pedagogical, digital, international integration, and enterprise collaboration competencies. The paper also proposes a process for developing, implementing, and utilizing the framework within VET institutions, while identifying essential conditions to ensure its practical applicability. The study's findings serve as an important reference for training institutions in planning, recruiting, training, fostering, and evaluating VET lecturers toward modernization, standardization, and international integration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Ban Chấp hành Trung ương. (2021). Chiến lược phát triển kinh tế xã hội Việt Nam giai đoạn 2021–2030.

[2] Thủ tướng Chính phủ. (2020). Chỉ thị số 24/CT-TTg ngày 28/5/2020 về đẩy mạnh phát triển nhân lực có kỹ năng nghề, góp phần nâng cao năng suất lao động và tăng năng lực cạnh tranh quốc gia trong tình hình mới.

[3] Thủ tướng Chính phủ. (2021). Quyết định số 2239/QĐ-TTg, ngày 30/12/2021 phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục nghề nghiệp giai đoạn 2021–2030, tầm nhìn đến năm 2045.

[4] Hoàng Minh Hải. (2024). Phát triển đội ngũ giảng viên ngành Điện công nghiệp ở các trường cao đẳng trực thuộc Bộ Công Thương các tỉnh miền Bắc theo tiếp cận năng lực. Học viện Quản lý Giáo dục.

[5] PV Hòa. (2017). Phát triển giáo viên các trường dạy nghề quân đội theo tiếp cận năng lực [Luận án tiến sĩ, Đại học Sư phạm – Đại học Thái Nguyên].

[6] Trí, N. Đ. (2023). Xây dựng khung năng lực số cho giảng viên đại học trong bối cảnh chuyển đổi số. Tạp chí Giáo dục, (543), 12–16.

[7] Hương, B. T. (2024). Đề xuất khung năng lực số của giảng viên đại học Việt Nam trong bối cảnh cuộc cách mạng công nghiệp 4.0. Tạp chí Giáo dục, 24(24), 8–13.

[8] Hồng, B. V., Nguyên, B. T. N., & Duyên, L. T. P. (2021). Phát triển chương trình bồi dưỡng năng lực dạy học trực tuyến cho nhà giáo lĩnh vực giáo dục nghề nghiệp. Tạp chí Giáo dục, Số 508 (Kỳ 2-8/2021), 18–22.

[9] Tú, B. Đ. (2018). Một số vấn đề lý luận về phát triển đội ngũ giảng viên các trường cao đẳng nghề trong bối cảnh mới. Tạp chí Giáo dục, 441(1), 17–21.

[10] Quang, T. H. (2022). Giáo dục nghề nghiệp trong bối cảnh toàn cầu hóa và chuyển đổi số. Tạp chí Khoa học Quản lý Giáo dục, 30(4), 45–51.

[11] Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. Wiley.

[12] Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. John Wiley & Sons.

[13] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary.

[14] UNESCO. (2016). Global framework of transferable skills. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

[15] Quốc hội nước CHXHCN Việt Nam. (2019). Luật Giáo dục số 43/2019/QH14.

[16] Quốc hội nước CHXHCN Việt Nam. (2014). Luật Giáo dục nghề nghiệp số 74/2014/QH13.

[17] Bộ Lao động – Thương binh và Xã hội. (2023). Thông tư số 07/2023/TT-BLĐTBXH ngày 28/8/2023. Hà Nội.

[18] Bộ Lao động – Thương binh và Xã hội. (2024). Thông tư số 10/2024/TT-BLĐTBXH ngày 25/10/2024. Hà Nội.

[19] Bộ Lao động – Thương binh và Xã hội. (2025). Thông tư 156/VBHN-LĐTBXH ngày 10/01/2025. Hà Nội.

[20] Bộ Lao động – Thương binh và Xã hội. (2024). Thông tư số 05/2024/TT-BLĐTBXH ngày 10/5/2024: Ban hành chuẩn chuyên môn, nghiệp vụ đối với nhà giáo giáo dục nghề nghiệp. Hà Nội.

[21] Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.

[22] SEA-VET. (n.d.). Regional TVET teacher standard for ASEAN. https://sea-vet.net/resources/467-regional-tvet-teacher-standard-for-asean

[23] Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2021). Teachers and leaders in vocational education and training. OECD Publishing.

Published

2025-04-28

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thi Anh Ngoc, P. (2025) “DEVELOPING A COMPETENCY FRAMEWORK FOR VOCATIONAL EDUCATION LECTURERS AT COLLEGES IN THE CONTEXT OF INTERNATIONAL INTEGRATION”, Journal of Science Educational Science, 70(3), pp. 51–62. doi:10.18173/2354-1075.2025-0050.

Similar Articles

1-10 of 229

You may also start an advanced similarity search for this article.