DEVELOPING THE COMPETENCY TO ORGANIZE ACTIVITIES INTRODUCING CHILDREN TO MATH FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION STUDENTS AT DONG THAP UNIVERSITY

Authors

  • Nguyen Thi Yen Phi Faculty of Primary and Pre-School Education, School of Education, Dong Thap University, Dong Thap province, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0087

Keywords:

competency development, early childhood education, familiarisation with math, organizing activities

Abstract

The competency in organizing educational activities is a professional competency formed and developed through systematic learning, practice, and accumulation of knowledge, skills, and psychological attributes, ensuring the individual completes a task in a given context. Developing the competency to organize educational activities contributes to achieving the goals and requirements of the early childhood education program. In this article, we based on theoretical foundations and practical training in the Early Childhood Education bachelor's program to propose a competency framework for organizing activities that introduce young children to mathematics. It also outlines several measures to develop the competency to organize math familiarization activities for Early Childhood Education students at Dong Thap University.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] HTT Hương, VN Minh & NT Nga, (2013). Các hoạt động làm quen với toán của trẻ mầm non, NXB giáo dục Việt Nam, 5.

[2] HTD Phương, (2015). Phát triển năng lực dạy trẻ làm quen biểu tượng toán học cho sinh viên ngành Giáo dục Mầm non. Luận văn, Trường Đại học sư phạm, Đại học Huế.

[3] ĐTH Nga, (2023). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động làm quen với toán cho sinh viên ngành Giáo dục Mầm non ở trường cao đẳng sư phạm điện biên. Luận văn, Trường Đại học sư phạm, Đại học Thái Nguyên.

[4] NT Huyền, (2024). Phát triển năng lực tổ chức hoạt động vui chơi của trẻ mẫu giáo cho sinh viên đại học ngành Giáo dục Mầm non. Luận án, Trường Đại học sư phạm Hà Nội, Đại học Thái Nguyên.

[5] LT Lan, (2022). Phát triển lực giải quyết vấn đề cho trẻ 5 -6 tuổi thông qua hoạt động trải nghiệm ở các trường mầm non thành phố Cao Lãnh, Đồng Tháp. Trường Đại học Đồng Tháp. Việt Nam.

[6] T Hoffmann, (1999). The meanings of competency. Journal of European Industrial Training, 23 (6), 275-285.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Thông tư ban hành chương trình giáo dục phổ thông kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[8] Debling G, (1989). Standards, Program and NVES, Implication for Education. Britain.

[9] Richard SM, (2005). Practical questions in building competency models, Workitect Inc.

[10] DH Cẩn & LD Cường, (2018). Phát triển năng lực dạy học dạy học cho sinh viên ngành giáo dục Tiểu học. Tạp chí Khoa học, 30 (2-2018), 13-18.

[11] CT Thủy, (2017). Năng lực nghề nghiệp của giáo viên mầm non đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục mầm non. Tạp chí Giáo dục, (419), 35-38.

[12] PT Yến, (2021). Thực trạng năng lực nghề nghiệp của sinh viên ngành Giáo dục Mầm non ở Trường Đại học Quảng Bình. Tạp chí khoa học Giáo dục, 45, 48-53.

[13] Trường Đại học Đồng Tháp, (2022). Chương trình giáo dục đại học đào tạo Giáo dục Mầm non ban hành kèm theo Quyết định số 1998/QĐ-ĐHĐT ngày 11/8/2022 của Trường Đại học Đồng Tháp.

[14] Clements DH, Sarama J, (2020). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. Routledge.

[15] NT Nga (2021). Nội dung làm quen với một số khái niệm sơ đẳng về toán trong chương trình Giáo dục Mầm non – Thực trạng và định hướng. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 39, 42- 46.

[16] NTH Vi, (2022). Đề xuất giải pháp phát triển năng lực tổ chức hoạt động cho trẻ làm quen với biểu tượng Toán theo hướng trải nghiệm cho sinh viên ngành Giáo dục Mầm non. Tạp chí Giáo dục, 22(18), 37-41.

[17] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Thông tư ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non kèm theo Thông tư số 26/2018/TT-BGDĐT ngày 08/10/2018 của Bộ Giáo dục và Đào tạo.

Published

2024-10-02

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Thi Yen Phi, N. (2024) “DEVELOPING THE COMPETENCY TO ORGANIZE ACTIVITIES INTRODUCING CHILDREN TO MATH FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION STUDENTS AT DONG THAP UNIVERSITY”, Journal of Science Educational Science, 69(4A), pp. 134–143. doi:10.18173/2354-1075.2024-0087.

Similar Articles

41-50 of 167

You may also start an advanced similarity search for this article.