STEM CAREER ORIENTATION DEVELOPMENT FOR STUDENTS THROUGH STEM LESSONS IN NATURAL SCIENCE 6
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0029Keywords:
competence of career orientation, STEM lessons, Grade 6 Natural SciencesAbstract
Career orientation for high school students is an important target in the 2018 General Education Program. STEM education with an interdisciplinary approach in teaching the fields of Science, Technology, Engineering, and Mathematics is a successful teaching strategy that maximizes students' positivity, effectively connects theoretical learning to real-world problems, enhances students' learning efficiency, and able to integrate the development of career orientation competency allowing students choosing the right career path. This research suggests a process for building career-oriented STEM lessons for students and building a teaching plan for STEM lessons in Grade 6 Natural Science on the topic of "Design and create magnifying glasses and use magnifying glasses to observe some small specimens" to develop career orientation competence for students. The results of the pedagogical experiment implemented at two secondary schools, Quoc Oai and Nguyen Sieu Secondary and High Schools, Hanoi, have confirmed the effectiveness of this model in improving students' understanding of related STEM professions, and helping students have a roadmap to choose a career in the future that suits that aligns with their skills and passions.
Downloads
References
[1] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông. Chương trình tổng thể. (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[2] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông Hoạt động trải nghiệm và hoạt động trải nghiệm hướng nghiệp. (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[3] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên. (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
[4] HT Tuyết, (2023). Giáo dục STEM, STEAM và STREAM từ góc nhìn thế giới và Việt Nam. Tạp chí khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(03), 68-73.
[5] LH Hoàng, (2021). Giáo dục STEM trong Chương trình Giáo dục phổ thông 2018: Định hướng và tổ chức thực hiện. Tạp chí Giáo dục, 516 (Kì 2 -12/2021), 1-6.
[6] Lilia Halim, Norshariani Abd Rahman, Noorzaila Wahab, and Lilia Ellany Montar, (2018). Factors influencing interest in STEM careers: An exploratory factor analysis. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 19(2).
[7] Lee Y, Capraro MM and Viruru R, (2018). The Factors Motivating Students’ STEM Career Aspirations: Personal and Societal Contexts. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 26(5), 36-48.
[8] NTV Nga, AB Thùy, (2024). Xây dựng chương trình trải nghiệm STEM môn Khoa học Tự nhiên lớp 6: Nghiên cứu tại thành phố Phúc Yên, tỉnh Vĩnh Phúc. Tạp chí Giáo dục, 24(9), 36-41.
[9] BV Hồng, PNT Phương, NQ Tiệp, (2023). Thực trạng dạy học STEM cho học sinh Trung học phổ thông tại thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 23(03), 31-35.
[10] PĐ Ngại, ND Hưng, (2022). Mối tương quan giữa môn học STEM với định hướng nghề nghiệp của học sinh Trung học cơ sở tại thành phố Nha Trang, tỉnh Khánh Hòa. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(03), 69-73.
[11] PTH Hạnh, (2019). Tích hợp giáo dục hướng nghiệp trong dạy học chủ đề “Thống kê” cho học sinh lớp 10 Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 221-226.
[12] PT Hương, NT Hiền, (2023). Phát triển năng lực định hướng nghề nghiệp cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học môn Sinh học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(01), 44-50.
[13] VM Trang, TV Thành, NT Hà, NTK Cúc, LTK Anh, (2022). Định hướng nghề nghiệp cho học sinh thông qua dạy học chủ đề STEM phần Anđehit - Axit cacboxylic. Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội, (01), 82-91.
[14] LHM Ngân, TH Minh, NTT Trang, NTT Tâm, VNT Hương, (2024). Định hướng giáo dục STEM tích hợp giáo dục hướng nghiệp trong dạy học các môn Khoa học Tự nhiên ở trường Trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục, 24(16), 30-35.
[15] Mahmud MI, Dharatun NPMK, Tee YA, (2022). The Relationship between Career Interests and STEM Careers of Secondary School Students. Journal of Positive School Psychology, 587-595.
[16] Wiebe E, Unfried A, Faber M (2018). The Relationship of STEM Attitudes and Career Interest. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 1305-8223 (online).
[17] MX Tấn, NT Nga, LT Huy, TT Trung, (2023). Đề xuất khung năng lực định hướng nghề nghiệp của học sinh trung học cơ sở. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Thành Phố Hồ Chí Minh, 20(10), 1732-1745.