RESEARCH ON DEVELOPING AND GUIDING THE USE OF ASSESSMENT STANDARDS FOR SCIENTIFIC COMPETENCY IN TEACHING NATURAL SCIENCES – ILLUSTRATED THROUGH THE TOPIC OF MATTER AND ITS TRANSFORMATIONS
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0018Keywords:
standard, Assessment standard, Competency Assessment Standard, teaching natural sciencesAbstract
Standards-based assessment and the development of competency-based programs have become a global trend. Currently, assessment standards for competencies to effectively support the organization of teaching, as well as the assessment of student learning outcomes, have not yet been officially issued. With the requirement to develop competency assessment standards using expert methods, the research team has applied theories and international experiences to propose some directions for building assessment standards in the field of natural sciences at the lower secondary level. This paper addresses the standards for competency assessment, building competency assessment standards, and guides for using competency-based assessment standards in teaching natural sciences.
Downloads
References
[1] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể.
[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên.
[3] https://www.nextgenscience.org/instruction-and-assessment/instruction-and-assessment
[4] OECD (2023), PISA 2022 Assessment and Analytical Framework, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/dfe0bf9c-en.
[5] Bộ giáo dục & Đào tạo, (2021), Thông tư 22 (22/2021/TT-BGDĐT) về đánh giá học sinh trung học.
[6] Jian Yu, Chen Li & Gaofeng Li, (2022). Alignment between biology curriculum standards and five textbook editions: a content analysis. International Journal of Science Education, DOI: 10.1080/09500693.2022.2119621, 44(11), 1-20 [7] Kendall JS, Ryan SE & Richardson AT, (2005). The Systematic Identification Performance Standards, McREL.https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED486632.pdf.
[8] Roegiers X, (2016). A conceptual framework for competencies assessment. In-progress reflection No. 4 on “Current and critical issues in the curriculum and learning”. UNESCO International Bureau of Education.
[9] Kahveci A, (2010). Quantitative analysis of science and chemistry textbooks for indicators of reform: A complementary perspective. International Journal of Science Education, 32(11), 1495-1519. https://doi.org/10.1080/09500690903127649.
[10] Lu Q & Liu E, (2012). Alignment between high school biology curriculum standards and the standardized tests of four provinces in China. Journal of Biological Education, 46(3), 149-164. [11] NT Hạnh, (2014). Phương pháp thiết kế Chuẩn kết quả của môn học đối với cấp học, lớp học của giáo dục phổ thông theo định hướng phát triển năng lực. Mã số đề tài B2014-37- 01NV. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
[12] PĐ Quang, (2023). Hướng dẫn sử dụng Chuẩn môn Toán cấp Trung học cơ sở và Trung học phổ thông trong dạy học và đánh giá ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 19(S2).
[13] NTL Phương (Chủ biên), TX Cảnh, BN Diệp, PTB Đào, ĐT Đạt, NT Hạnh, ĐTT Huệ, NH Liên, NT Nga, ĐN Thống & NTH Vân, (2016). Chương trình tiếp cận năng lực và đánh giá năng lực người học. NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
[14] DQ Ngọc & cộng sự, (2024). Nghiên cứu xây dựng Chuẩn đánh giá năng lực và phẩm chất của học sinh trong môn Khoa học Tự nhiên cấp THCS và các môn Vật lí, Hóa học, Sinh học, cấp THPT trong CT GDPT 2018. Mã số đề tài: CT 2022.10-VKG-13. Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.