TRADITIONAL HIGHLANDS CULTURAL EDUCATION FOR STUDENTS IN ETHNIC BOARDING HIGH SCHOOLS

Authors

  • Le Quang Hung Faculty of Education, Tay Nguyen University, Buon Ma Thuot city, Vietnam
  • Hoang Thi Thuy Faculty of Education, Tay Nguyen University, Buon Ma Thuot city, Vietnam
  • Nong Van Ngoan Faculty of Education, Tay Nguyen University, Buon Ma Thuot city, Vietnam
  • Nguyen Thi Thuy Tien Faculty of Education, Tay Nguyen University, Buon Ma Thuot city, Vietnam
  • Lai Thi Hong Linh Faculty of Education, Tay Nguyen University, Buon Ma Thuot city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0115

Keywords:

traditional culture of the Central Highlands, ethnic boarding high school students

Abstract

The article discusses the results of the process of teaching and learning in the traditional culture of the Central Highlands for students at ethnic boarding high schools. Although teachers and students recognize the crucial role of educating the traditional culture of the Central Highlands, the education activities have not yet achieved high effectiveness. There is a significant discrepancy in evaluating the effectiveness of the educational process between students and teachers, which is due to the different assessment criteria. Additionally, we have made suggestions to improve the quality and effectiveness of educating students about the traditional culture of the Central Highlands at ethnic boarding high schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Ban Chấp hành Trung ương Đảng, (1998). Bảo tồn có chọn lọc, cải tiến, đổi mới những phong tục, tập quán tốt đẹp của dân tộc, Chỉ thị 27-CT/TW ngày 21/1/1998.

[2] ĐH Giang, (2015b). Từ không gian văn hóa đến không gian văn hóa tộc người. Tạp chí Văn hóa học, 19(1), 17-23.

[3] ĐV Thiện, NT Minh & HT Long, (2010). Tây Nguyên vùng đất - con người. NXB Quân đội Nhân dân.

[4] Oscar Salemink, (2003). The ethnography of Vietnam’s central highlanders: a historical contextualization, (1850 – 1900). University of Hawai’i Press, Hawai’i.

[5] TV Bính, (2006). Đời sống văn hóa các DTTS trong quá trình công nghiệp hóa, hiện đại hóa. NXB Chính trị, Hà Nội.

[6] TV Bính, (2004). Văn hóa các dân tộc Tây Nguyên, thực trạng và những vấn đề đặt ra. NXB Chính trị Quốc gia.

[7] TN Bình, (2008). Văn hóa các dân tộc Việt Nam. NXB Thanh niên, Hà Nội.

[8] NT Chuẩn & NV Huyên (chủ biên), (2002). Giá trị truyền thống trước những thách thức của toàn cầu hóa. NXB Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

[9] Đảng Cộng sản Việt Nam, (1998). Về xây dựng và phát triển nền văn hóa Việt Nam tiên tiến, đậm đà bản sắc dân tộc, 03-NQ/TW, Nghị quyết hội nghị lần thứ năm trung ương Đảng (khóa VIII).

[10] BV Đẳng, CT Sơn, VT Hồng & VĐ Đình Lợi, (1982). Đại cương về các dân tộc Êđê, M’nông ở Đắk Lắk. NXB Khoa học Xã hội, Hà Nội.

[11] NV Doanh, Trương Bi, (2012). Nghi lễ - Lễ hội của người Chăm và người Êđê. NXB Văn hoá Dân tộc, Hà Nội.

[12] LN Niê Kdam, (2013). Nghề thủ công truyền thống của các dân tộc Tây Nguyên. NXB Văn hóa Thông tin, Hà Nội.

[13] VN Khánh, (2006). Truyền thống văn hóa các dân tộc thiểu số ở Việt Nam. NXB Thanh niên, Hà Nội.

[14] Alfredo JA, Janette KK & William FT, (2006). Representation of minority students in special education: Complicating traditional explanations. Educational Researcher, 35(6), 3-28, https://doi.org/10.3102/ 0013189X035006003.

[15] Rosalie GB, (2007). Educating Ethnic Minorities in Vietnam: Policies and Perspectives, Kappa Delta Pi Record, 43 (4), 168-173, DOI: 10.1080/00228958.2007.10516476.

[16] Terry L & Ron T, (2009). Values Education and Quality Teaching –The Double Helix Effect. Springer Science Business Media, USA.

Published

2024-11-02

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Quang Hung, L. (2024) “TRADITIONAL HIGHLANDS CULTURAL EDUCATION FOR STUDENTS IN ETHNIC BOARDING HIGH SCHOOLS”, Journal of Science Educational Science, 69(5), pp. 34–44. doi:10.18173/2354-1075.2024-0115.

Similar Articles

21-30 of 146

You may also start an advanced similarity search for this article.