THEORETICAL ISSUES IN THE MASTER PROGRAM OF EDUCATIONAL MANAGEMENT TO MEET THE REQUIREMENTS FOR DEVELOPING HIGH-QUALITY AND HIGHLY QUALIFIED HUMAN RESOURCES
DOI:
https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0028Keywords:
training, educational management, master's degree in educational management, high-quality human resources, highly qualified human resourcesAbstract
In recent years, the training of the master's program in educational management in our country has developed strongly, making an important contribution to improving the quality of educational management staff. However, the training courses today still face various limitations and inadequacies that affect the quality of training. Using the theoretical research method, the article has pointed out several characteristics in the training of master's in educational management to meet the requirements of developing high-quality and highly qualified human resources in our country today such as characteristics of students; High requirements for quality, ethics, and capacity of training products; The continuous, systematic and intensive nature of the training process; complexity in designing and implementing training programs to meet the needs of students, and so on. Research results are an important scientific basis for building several specific criteria in training master's in management. Educational principles need to meet the requirements of developing high-quality and highly qualified human resources.
Downloads
References
[1] Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XII, (2016). Văn phòng Trung ương Đảng, 90.
[2] Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XI, (2011). NXB Chính trị Quốc gia Sự thật, 130.
[3] Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII, tập 1, 2021. NXB Chính trị Quốc gia Sự thật, 203-204.
[4] NT Hà, (2019). Quản lí đào tạo trình độ thạc sĩ chuyên ngành quản lí giáo dục ở các trường đại học Việt Nam hiện nay. Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục. Học viện quản lí giáo dục.
[5] NS Trung, (2014). Chính sách nhân lực chất lượng cao trong các cơ quan hành chính nhà nước cấp tỉnh của thành phố Đà Nẵng. Luận án tiến sĩ kinh tế, Trường Đại học Kinh tế quốc dân; 38.
[6] PM Hạc, (2003). “Đi vào thế kỉ XXI phát triển nguồn nhân lực chất lượng cao phục vụ công nghiệp hóa, hiện đại hóa đất nước”. Tạp chí Lao động và Xã hội, 215, 14-17.
[7] NX Hòa, (2019). “Phát triển năng lực cán bộ quản lí giáo dục Việt Nam đáp ứng yêu cầu cách mạng công nghiệp 4.0”. Tạp chí Giáo dục, 451 (1), 5-9.
[8] VN Hải, (2003). Đào tạo nhân lực trình độ sau đại học phục vụ sự nghiệp CNH-HĐH. Kỉ yếu hội thảo khoa học “Đào tạo nhân lực phục vụ CNH-HĐH đất nước”. Chương trình KHCN cấp Nhà nước KX05. Đề tài KX05 – 10.
[9] HB Thâm, (2003). Khoa học con người và phát triển nguồn nhân lực. NXB Tổng hợp.
[10] Trường Cán bộ quản lí Giáo dục và Đào tạo Trung ương I, Hà Nội, 2000. Cải tiến phương pháp huấn luyện các lớp bồi dưỡng cán bộ quản lí giáo dục tại Trường Cán bộ quản lí GD-ĐT và các trường trong hệ thống. Đề tài nghiên cứu khoa học cấp Bộ, mã số: B98 – 53 – 07, Hà Nội (TS. Phạm Viết Nhụ - chủ nhiệm đề tài.
[11] HT Dũng, (2012). “Đặc điểm học tập của học viên người lớn”. Tạp chí Giáo dục, 291(1), 25-29.
[12] Pretty JN, Guut I, Ianscoones, Thomson J, (1995). A Trainer’s Guide for Participatory Learning and Action. London, UK.
[13] Đại học Quốc gia Hà Nội, (2015). Chương trình đào tạo chuẩn Đại học quốc gia Hà Nội trình độ thạc sĩ định hướng nghiên cứu chuyên ngành quản lí giáo dục (Ban hành theo quyết định số 4245 /QĐ-ĐHQGHN, ngày 29/10/2015.
[14] David A, Whetten, Kim S. Cameron, (1995). Developing management Skills. Harper Collins College Publishers.
[15] Luật Giáo dục, (2019). NXB Chính trị Quốc gia.
[16] VT Hương, (2011). “Một số xu hướng đào tạo, bồi dưỡng đội ngũ cán bộ lãnh đạo nhà trường trong bối cảnh hội nhập quốc tế”. Tạp chí Khoa học giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (71), 61-63.