INDICATORS OF HIGH SCHOOL STUDENTS' SELF-STUDY COMPETENCY IN MATHEMATICS

Authors

  • Vu Minh Duc K34 Master’s student, Faculty of Mathematics and Informatics, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0117

Keywords:

Mathematics self-directed learning competency, indicators of Mathematics self-directed learning competency, assessment, rubrics

Abstract

Self-directed learning competency is one of the general competencies specified in the 2018 General Education Program. In Mathematics, this competency plays an important role in shaping and developing students' mathematical competencies. This paper provides an overview of self-directed learning and its role in Mathematics, thereby establishing indicators of high school students' self-directed learning competency in Mathematics based on the components of self-directed learning competency in the 2018 General Education Program, and proposing a rubric to assess these indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Knowles MS, (1975). Self-directed learning: a guide for learners and teachers. Chicago: IL. Follett Pub.Co.

[2] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể.

[3] Garrison DR, (1997). Self-Directed Learning: Toward a Comprehensive Model. Adult Education Quarterly, 48(1), 18-33.

[4] Robinson JD & Persky AM, (2020). Developing Self-Directed Learners. American Journal of Pharmaceutical Education, 84(3), Article 847512, 292-296.

[5] Letchumanan M, Husain SKS & Ayub AFM, (2024). Self-regulated learning in mathematics online learning environment: a systematic review. Journal of Educators Online, 21(4). DOI: 10.9743/JEO.2024.21.4.6. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1445644.pdf.

[6] NC Toàn, (2001). Dạy - Tự học. Nhà xuất bản Giáo dục.

[7] NĐ Giang, PTH Nhung, (2020). Năng lực tự học và các yếu tố ảnh hưởng tới phát triển năng lực tự học cho sinh viên Sư phạm. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 65(4), 79-88. DOI: 10.18173/2354-1075.2020-0059.

[8] PĐ Khương, (2006). Một số giải pháp nhằm phát triển năng lực tự học toán học của học sinh Trung học phổ thông. Luận án Tiến sĩ, Viện Chiến lược và Chương trình giáo dục.

[9] NV Hồng, (2012). Ứng dụng e-learning trong dạy học môn Toán lớp 12 nhằm phát triển năng lực tự học cho học sinh Trung học phổ thông. Luận án Tiến sĩ, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[10] KP Thùy, NC Trung và HC Hà, (2021). Xây dựng khung đánh giá năng lực tự học môn Tin học của học sinh Trung học phổ thông. HNUE Journal of Science, Educational Sciences, 66(1), 155-167. DOI: 10.18173/2354-1075.2021-0015.

[11] ĐH Cường, (2021). Đề xuất cấu trúc năng lực tự học và đánh giá năng lực tự học của học sinh phổ thông trên địa bàn thành phố Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, số 502 (Kì 2-5/2021), 52-58.

[12] Bộ Giáo dục & Đào tạo, (2018). Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán.

[13] Zimmerman BJ, (2002). Becoming a Self-Regulated Learner - An Overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70.

[14] Dickinson L, (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, p.8-12.

[15] Kesten C, (1987). Independent Learning: A Common Essential Learning. Saskatchewan: Saskatchewan Education.

[16] BV Nghị, (2017). Vận dụng lí luận vào thực tiễn dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm, tr. 159-180.

[17] Bishara S, (2021). The cultivation of self-directed learning in teaching mathematics. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(1), 82-95.

[18] Manaud JP & Aggabao AHG, (2024). Self-directed learning approach in mathematics. Kasetsart Journal of Social Sciences, 45(1), 53-62.

[19] Brookhart SM, (2013). How to create and use rubrics for formative assessment and grading. Part 1: “All kinds of rubrics”. Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), p. 3-25.

[20] TT Giang, NTT Hồng, NN Phương, NĐ Sơn, NTT Trà, TB Trình, (2021). Đánh giá năng lực, phẩm chất học sinh. Nhà xuất bản Đại học Sư phạm, tr. 100-104.

[21] TN Dũng, LMT Châu, CTT Trà, LTH Hương, (2022). Xây dựng công cụ đánh giá năng lực tự học của học sinh trong dạy học Vật lí lớp 10 ở trường phổ thông. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 264 (May/2022), 1859-0810.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Educational Sciences: Natural Science

How to Cite

Minh Duc, V. (2025) “INDICATORS OF HIGH SCHOOL STUDENTS’ SELF-STUDY COMPETENCY IN MATHEMATICS”, Journal of Science Educational Science, 70(6), pp. 140–151. doi:10.18173/2354-1075.2025-0117.

Similar Articles

1-10 of 204

You may also start an advanced similarity search for this article.