INCLUSIVE EDUCATION POLICYFOR PERSONS WITH DISABILITYIN VIETNAM

Authors

  • Nguyen Xuan Hai Journal of Sciences, Hanoi Metropolitan University, Hanoi city, Vietnam
  • Bui Minh Hien Faculty of Education Management, Hanoi National University of Education, Hanoi city, Vietnam
  • Nguyen Thi Thu Hang Council of National Education Academy Management, Hanoi city, Vietnam
  • Le Thi Thuy Hang Center of Supporting and Developing Inclusive Education, National College of Education, Hanoi city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2025-0044

Keywords:

policy, educational institutions, inclusive education, teacher, person with disabilities

Abstract

The inclusive education policy for persons with disabilities has always interested policymakers and researchers. However, domestic research on this topic remains limited. In Vietnam, the formulation and implementation of inclusive education policies for persons with disabilities have largely relied on general policy development frameworks and expert consultations rather than grounded, specialized research. This article explores key terms related to the topic, analyzes the characteristics of the inclusive education policies for persons with disabilities, and outlines the stages involved in the policy-making process. It further evaluates the impact of these policies on persons with disabilities and offers policy orientations for the current context in Vietnam. The findings aim to contribute to a more comprehensive understanding of inclusive education and to inform future policy development that better meets the needs of this vulnerable population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] NX Hai, NTT Hang, ĐT Thao & LTT Hang, (2020). Policies on Inclusive Education for Children with Disabilities in Vietnam. American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences (ASRJETS), 72(1),162-180.

[2] BT Lâm & HT Nho, (2012). Giáo trình Giáo dục hòa nhập. NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[3] LTB Lý, BT Lâm & HT Nho, (2023). Giáo dục hòa nhập trẻ khuyết tật ở trường mầm non. NXB Đại học Sư phạm Hà Nội, Hà Nội.

[4] Hai NX, Richard A. Villa et al, (2020). Inclusion in Vietnam: More than a Quarter Century of Implementation. IEJEE/International Electronic Journal of Elementary Education, 12(3), 257-264.

[5] PL Cường & NV Hưng, (2023), “Chính sách giáo dục hòa nhập ở Việt Nam”. Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, 19(94), 1-7.

[6] ĐT Thảo, NX Hải, PT Long, NQ Uẩn & BT Hợp, (12/2024), Áp dụng thiết kế tổng thể cho việc học tập trong vận dụng và triển khai chính sách giáo dục hòa nhập ở Việt Nam – Thực trạng và giải pháp, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 69(5A), 3-14.

[7] Từ điển Bách khoa Việt Nam (2011) - Tái bản. NXB Từ điển Báck khoa, Hà Nội.

[8] NX Hải, (2018). Chính sách giáo dục. Kỷ yếu hội thảo quốc gia về Chính sách Giáo dục hoà nhập: thực tiễn và sự thúc đẩy cho Việt Nam, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội Hà Nội, 14-31.

[9] Quốc hội, (2010). Luật số 51/2010/QH12 ngày 17/6/2010 ban hành Luật Người khuyết tật, Hà Nội.

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2005). Giáo dục hoà nhập học sinh khuyết tật, Tài liệu tập huấn giáo viên tiểu học, (2 tập), Hà Nội.

[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Quyết định số 338/QĐ-BGDĐT ngày 30 tháng 01 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành Kế hoạch giáo dục người khuyết tật giai đoạn 2018-2020, Hà Nội.

[12] Chính phủ, (2021). Quyết định số 427/QĐ-TTg ngày 24/3/2021 của Thủ tướng Chính phủ về việc phê duyệt nhiệm vụ lập quy hoạch hệ thống cơ sở giáo dục chuyên biệt đối với người khuyết tật và hệ thống trung tâm hỗ trợ phát triển GDHN thời kỳ 2021-2030, tầm nhìn đến năm 2050, Hà Nội.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Thông tư số 20/2022/TT-BGDĐT ngày 28/12/2022 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành Quy chế tổ chức và hoạt độngcủa Trung tâm hỗ trợ phát triển giáo dục hòa nhập, Hà Nội.

[14] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo quy định về GDHN đối với người khuyết tật, Hà Nội.

Published

2025-03-28

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Xuan Hai, N. (2025) “INCLUSIVE EDUCATION POLICYFOR PERSONS WITH DISABILITYIN VIETNAM”, Journal of Science Educational Science, 70(2), pp. 140–152. doi:10.18173/2354-1075.2025-0044.

Similar Articles

1-10 of 217

You may also start an advanced similarity search for this article.