FORMS OF TRAINING TO ENHANCE THE CHILD DEVELOPMENT ASSESSMENT ABILITY FOR STUDENTS MASTERING EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Pham Bich Thuy Faculty of Early Childhood Education, Saigon University, Ho Chi Minh city, Vietnam

DOI:

https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0088

Keywords:

Ability to assess the development of preschool children, preschool education, training program development, preschool teachers

Abstract

The ability to assess child development is one of the output standards of many preschool education bachelor's training programs and the Professional Standards for preschool teachers in Vietnam. By systematizing and analyzing previous studies, the article affirms the importance of developing the ability to assess child development for preschool education students; and analyzes some forms of developing the ability to assess child development in preschool education bachelor's training programs of higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Bộ GD - ĐT (2018). Chuẩn nghề nghiệp giáo viên mầm non (Thông tư số 26/2018/TT-BGDĐT ngày 08/10/2018). Hà Nội.

[2] Peterson G & Elam E, (2020). Observation and Assessments in Early Childhood Education. Santa Clarita: Zero Cost Textbooks.

[3] McAfee O & Leong D, (2007). Assessing and guiding young children's development and learning (4th ed.). Boston, Mass. Pearson Allyn & Bacon.

[4] Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh. (2021). Báo cáo tự đánh giá theo bộ chỉ số phát triển trường Sư phạm. TP. Hồ Chí Minh.

[5] TT Xim, (2013). Rèn luyện kĩ năng quan sát trẻ của sinh viên cao đẳng sư phạm ngành Giáo dục Mầm non. Hà Nội.

[6] NTT Hạnh, ĐL Phương, NT Huyền và PT Hiền, (2023). Một số biện pháp rèn luyện kĩ năng quan sát trẻ trong quá trình cho sinh viên mầm non. Kỉ yếu hội thảo khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2.

[7] Bộ GD - ĐT (2021). Chương trình giáo dục mầm non (Văn bản hợp nhất số 01/2021/VBHN-BGDĐT ngày 13/04/2021). Hà Nội.

[8] Lechaux P, (1992). Resources in Training Design. Dossier Magazine. Number 1, p.74.

[9] Tanzina S, Dolan SL, Jackson SE & Schuler RS, (2008). Human Resource Management Force. Rutgers University school of management and labor relations.

[10] NQ Uẩn, (2007). Tâm lí học đại cương. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[11] Viện từ điển bách khoa (2003). Từ điển bách khoa Việt Nam tập 3. NXB Từ điển Bách khoa.

[12] Clark P & McDowel G, (2012). The Developing Child Observation Guidebook. McGraw-Hill Companies.

[13] VT Luận, (2015). Rèn luyện kĩ năng quan sát, đánh giá trẻ cho sinh viên ngành Giáo dục Mầm non. Tạp chí Giáo dục số đặc biệt, 34-46.

[14] Boterf GL, (1998). L’ingénierie des Competences. Organisation Publisher, 94-95.

[15] CTC Thơ, (2014). Rèn luyện năng lực quan sát đánh giá hành vi học sinh cho sinh viên sư phạm. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Huế, 59(2a), 29-35.

[16] PT Lan, (2019). Biện pháp phát triển năng lực thích ứng nghề nghiệp cho SV ngành sư phạm mầm non tại trường đại học Phú Yên. Tạp chí Trường Đại học Phú Yên, 8(22), 56-64.

[17] NTT Tiên, (2021). Đào tạo GVMN theo định hướng tiếp cận năng lực: Bài học kinh nghiệm từ một số nước trên thế giới. Tạp chí Giáo dục Xã hội, 2, 169-75.

[18] PTK Liên và TT Liên, (2021). Một số giải pháp bồi dưỡng, nâng cao chất lượng đào tạo cho sinh viên ngành sư phạm giáo dục mầm non theo hướng phát triển năng lực. Tạp chí Dạy và Học ngày nay, 1, 20-21.

[19] NTN Tâm, (2023). Đề xuất quy trình rèn luyện năng lực thiết kế hoạt động giáo dục theo hướng trải nghiệm cho sinh viên đại học Sư phạm Mầm non. Tạp chí Giáo dục, 23(04), 31-36.

[20] NTV Nga và HV Dũng, (2023). Rèn luyện năng lực đánh giá kết quả học tập cho sinh viên ngành Sư phạm Sinh học: Phân tích cơ hội từ chương trình đào tạo một số trường đại học sư phạm ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 4, 24-29.

[21] PX Chung, (2015). Phát triển năng lực đánh giá kết quả học tập cho sinh viên ngành sư phạm Toán thông qua dạy học các học phần nghiệp vụ sư phạm. Tạp chí Giáo dục, 367, 38-40.

[22] BV Huệ, (2007). Giáo trình Tâm lí học tiểu học. NXB Đại học Huế, Thừa Thiên Huế.

[23] ĐH Trà, (chủ biên), (2015). Dạy học tích hợp phát triển năng lực học sinh. NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

Published

2024-10-02

Issue

Section

Educational Science: Social Science

How to Cite

Bich Thuy, P. (2024) “FORMS OF TRAINING TO ENHANCE THE CHILD DEVELOPMENT ASSESSMENT ABILITY FOR STUDENTS MASTERING EARLY CHILDHOOD EDUCATION”, Journal of Science Educational Science, 69(4A), pp. 144–151. doi:10.18173/2354-1075.2024-0088.

Similar Articles

21-30 of 171

You may also start an advanced similarity search for this article.